Gurkmeja/Turmeric ‐ den antiinflammatoriska curryväxten

Av Joachim Bartoll, MM Sports

 

Curcumin är pigmentet hos den starka curryväxten gurkmeja och är det ämne som ger den dess orange-gula färg. Curcumin är även den aktiva ingrediensen i Body Sciences Turmeric, ett mycket populärt kosttillskott med lång och intressant historia!
Både inom den gamla kinesiska och indiska läkekonsten har gurkmejans välgörande egenskaper använts flitigt i tusentals år (det äldsta dokumenterade användandet dateras till över 6000 år sedan) och nu under de senaste åren har modern forskning visat att det kan vara ett av naturens mest kraftfulla läkande ämnen.

Gurkmeja är mest känt för sina potenta antiinflammatoriska egenskaper. Curcumin har visat sig påverka mer än 700 gener och det kan inhibera både aktiviteten och syntesen av cyklooxigenas-2 (COX2) och 5-lipooxygenase (5-LOX), likväl andra enzymer som är inblandade vid smärta och inflammation genom att öka syntesen av kroppens starkaste antioxidant, glutation.
Även om denna egenskap har gjort gurkmeja till en stapelvara hos många styrkeatleter med värkande leder har curcumin visat sig ha många andra hälsomässiga fördelar som kan vara av stort intresse för många av oss.

Curcumin och viktnedgång

Publicerad forskning i bland annat European Journal of Nutrition visar att curcumin kan vara användbar för behandling och förebyggande av fetma-relaterade sjukdomar. Bland curcumins egenskaper nämns bland annat förmågan att motverka insulinresistens, hyperglykemi (högt blodsocker), hyperlipidemi (onormalt höga nivåer med blodfetter) och andra inflammatoriska symptom som är förknippade med fetma och metaboliska sjukdomar.

Curcumin är känt för sina potenta anti-inflammatoriska egenskaper och ihållande inflammation är kännetecknande för de flesta kroniska sjukdomar, bland annat diabetes, artrit och hjärtsjukdomar. Men många människor är inte medvetna om att fetma bidrar till ett tillstånd av kronisk inflammation i kroppen som kan utlösa metabola störningar som exempelvis insulinresistens och typ 2-diabetes. Inflammationer hämmar även fettförbränningen och gör att kroppen försöker hålla kvar fettet som skydd. Curcumin har visat sig minska inflammationen i fettcellerna vilket underlättar viktnedgång och fettförbränningen.

Ny forskning visar även att curcumin kan reglera bildandet av nya fettceller och även minska produktionen av leptin i fettcellerna. Det senare är verkligen spännande med tanke på att överviktiga producerar alldeles för mycket leptin på grund av deras stora fettdepåer.
Höga nivåer med leptin sammankopplas bland annat med fettansamling i levern och nedsatt leverfunktion (inklusive typ 2-diabetes).

Som andra starka kryddor har även gurkmeja en termogen effekt, vilket betyder att curcumin kan binda till kapsaicinreceptorer (TRPV1) och öka dess värmeomsättning. Detta innebär en ökad förbränning av fettsyror för att underhålla kroppens temperatur.

 

Minskad oxidativ stress från bekämpningsmedel

Organiska livsmedel har stigit i popularitet de senaste åren i takt med att vanliga livsmedel besprutas mer och mer för att hålla plantorna fria från skadeinsekter och angripande ogräs. Delar av dessa bekämpningsmedel, främst dioxiner mot insekter och djur finner sin väg ut i våra livsmedel och kan på sikt ha allvarliga negativa hälsokonsekvenser. Om du inte har möjlighet att äta organiskt kan curcumin vara ett alternativ. En studie har visat att curcumin minskar den oxidativa stressen på vita blodceller från de vanligaste bekämpningsmedlen.

 

Andra hälsoeffekter vid intag av curcumin

Enligt flertalet studier har curcumin påvisats att kunna minska det elakartade kolesterolet, öka kroppens förmåga att läka sår, skydda mot leverskador och förbättra leverfunktionen och avgiftning, öka produktionen av galla och minska symptomen associerade med Alzheimers och reumatism artrit.

 

Hur du bäst tar curcumin

För att vara säker på att du får alla fördelar curcumin har att erbjuda bör produkten vara ett gurkmejaextrakt (turmeric extract) på minst 95% curcumin. En nackdel med vanligt gurkmejaextrakt är att det har dålig biotillgänglighet, det vill säga att upptaget i kroppen är väldigt dåligt. För att förbättra upptaget bör ett bra kosttillskott med curcumin innehålla piperin. Piperin är en alkaloid av svartpeppar som kan öka absorptionen av curcumin med 2000 % hos människor! Tillskottet bör i övrigt vara fritt från andra utfyllnadsingredienser, tillverkas i kapselform och produktionsleden bör uppfylla högsta möjliga standard. Vi rekommenderar givetvis Body Science Turmeric som uppfyller alla dessa krav.

Ett annat sätt att öka absorptionen av gurkmeja, vilket är vanligt inom sjukvården, är att ta det tillsammans med en matsked olivolja.

För att lindra smärtan från ledvärk har doser på 200mg visat ge resultat. För att få en mer läkande och starkare antiinflammatorisk effekt rekommenderas åtminstone 1000mg per dag. För en snabbare verkan kan man börja med 3000 till 5000mg de första fem dagarna och sedan trappa ned till normal dos på 500 till 1000mg.

För hälsa och välmående brukar en dos på 500 till 1000mg vara fullt tillräcklig.



Referenser och övrig läsning

Belcaro G, Cesarone MR, Dugall M, et al. Product-evaluation registry of Meriva, a curcumin-phosphatidylcholine complex, for the complementary management of osteoarthritis. Panminerva Medica 2010;52:55-62.

Hanai H, Iida T, Takeuchi K, et al. Curcumin Maintenance Therapy for Ulcerative Colitis: Randomized, Multicenter, Double-Blind, Placebo-Controlled Trial. Clinical Gastroenterology and Hepatology 2006;4:1502-1506.

Rungseesantivanon S, Thenchaisri N, Ruangvejvorachai P, Patumraj S. Curcumin supplementation could improve diabetes-induced endothelial dysfunction associated with decreased vascular superoxide production and PKC inhibition. BMC Complement Altern Med 2010;10:57.

Jang E-M, Choi M-S, Jung U, et al. Beneficial effects of curcumin on hyperlipidemia and insulin resistance in high-fat-fed hamsters. Metabolism, clinical and experimental 2008;57:1576-1583.

Smith S. The animal fatty acid synthase: one gene, one polypeptide, seven enzymes. The FASEB Journal 1994;8:1248-1259.

Ejaz A, Wu D, Kwan P, Meydani M. Curcumin Inhibits Adipogenesis in 3T3-L1 Adipocytes and Angiogenesis and Obesity in C57/BL Mice. The Journal of Nutrition 2009;139:919-925.

Ahmed T, Pathak R, Mustafa M, et al. Ameliorating effect of N-acetylcysteine and curcumin on pesticide-induced oxidative DNA damage in human peripheral blood mononuclear cells. Environ Monit Assess 2010.

Shoba G, Joy D, Joseph T, Majeed M, Rajendran R, Srinivas PS. Influence of piperine on the pharmacokinetics of curcumin in animals and human volunteers. Planta medica 1998;64:353-356.


För mer läsning rekommenderar jag följande artikelsamling med mer än 1480 studier på curcumins hälsosamma effekter: http://www.greenmedinfo.com/substance/curcumin


#mmsports #gurkmejaturmeric