Hem / Blogg /

Så botar du sockersuget!

Sötsug kan störa eller förstöra dieten, viktkontrollen och formen för vem som helst. Bakom sötsug finns många mekanismer där allt från hunger till tristess kan spela in. Här ger vi dig tips på vad du kan göra för att minska på suget!

Ladda upp med bättre mat

Att äta mer bra mat tidigare på dygnet kan räcka långt för att förebygga sötsug. Att vara lagom mätt redan innan suget uppstår tar udden av sötsuget och gör det lättare att hantera. Det finns också forskning som tyder på att viljestyrkan som krävs för att avstå från till exempel godis är en resurs som avtar under dagen. Sist på kvällen när du redan gjort ett stort antal disciplinerade val har du helt enkelt inte lika mycket kraft kvar att stå emot suget. Protein mättar och någon av den moderna marknadens energisnåla proteinbars kan fungera som substitut när suget sätter in.

Undvik sömnbrist

En annan kategori kosttillskott som kan fungera indirekt är koffein och sådant som stimulerar och piggar upp. Trötthet och stress är två viktiga spelare i pusslet. Båda leder till, eller förstärker sötsug. Det finns starka samband mellan för lite sömn, kvardröjande trötthet och ökat sötsug, på hormonell väg. Sov längre under nätterna och ta kontroll över din mentala miljö med någon form av strukturerad avslappningsträning och se sötsuget minska dramatiskt.

Krom – Effektivt mot sötsuget

Krom är ett kosttillskott som traditionellt används mot sötsug. Även om krombrist är ovanligt finns det ett samband mellan otillräckliga nivåer av krom och dåligt fungerande sockeromsättning och Diabetes typ 2. Vetenskapen är otydlig när det gäller kromets effekter, men vissa användare fortsätter svära på dess goda effekt mot sötsug!

Relaterade produkter
Body Science Whey 100%

Body Science

Body Science Whey 100%

Ord. pris: 159:- 119:-

Milk & Oats

Body Science

Milk & Oats

Ord. pris: 159:- 99:-

Delight Bar, 50 gram

Body Science

Delight Bar, 50 gram

Ord. pris: 20:- 12:-

Focus

XLNT Sports

Focus

129:-