Hem / Blogg /

Tre snabbaste vägarna till fettförbränning

Kalorier in – kalorier ut. Alla vet idag grunderna för att förlora fett: förbränn mer energi än du stoppar i dig. Här är tre viktiga aspekter att hålla reda på för att maxa fettförbränningen:

  • Din kroppssammansättning
  • Fastan och den postabsorptiva fasen
  • Insulin

Midja med måttband runt

Kroppssammansättning

En kropp med mer muskler och mindre fett hanterar kolhydrater bättre och har högre förbränning i vila än en med mindre muskler och mer fett. Därför börjar paradigmet skifta när det gäller vilken träning som effektivast förbränner fett. Det är styrketräning, inte konditionsträning som klarast förutsäger bra kroppssammansättning. Livet är inte rättvist, de som redan har bättre kroppssammansättning har faktiskt mer utrymme att spela på när det gäller fortsatt fettförbränning! Träna tung och intensiv styrketräning för att snabbast och effektivast förbättra din kroppssammansättning.

Fasta och postabsorptiv fas

Fastande cardioträning har i alla tider använts av fysikatleter för att maximera användningen av fett som bränsle till träningen. Efter en måltid stiger blodsockret under någon till några timmar, vilket gör det troligare att energin till din träning tas från kolhydraterna du just ätit i stället för ditt kroppsfett. Den postabsorptiva fasen inträder när blodsockersvaret efter måltid normaliserat sig och kroppen på nytt befinner sig i fastande tillstånd. Träning i detta tillstånd ökar användningen av fett till aktiviteten. Tänk på blodsocker som pengarna i plånboken och ditt kroppsfett som besparingar på banken. Ingen nallar på sparpengarna så länge det finns pengar kvar i plånboken. Men cardioträning i den postabsorptiva eller fastande fasen, till exempel innan frukost, ger inte kroppen något val. Kroppsfettet måste brytas ned!

Insulin

Insulin är ett inlagringshormon som signalerar till kroppen att stoppa nedbrytningen av fett och muskler och i stället börja bygga upp reserverna på nytt. Insulin är viktigt vid muskelbygge men hämmar fettförbränningen. Kolhydrater i kosten ger upphov till insulinutsöndring, men ännu viktigare att tänka på är begreppet insulinkänslighet, som avser hur mycket insulin som går åt till en given mängd kolhydrat. Insulinkänsligheten förbättras av träning, av bra kroppssammansättning och kan influeras av vissa kosttillskott som omega-3, gurkmeja, zink, magnesium och Alfa-liponsyra (ALA).

Relaterade produkter
Burn

XLNT Sports

Burn

Ord. pris: 249:- 179:-

Ripped Caps

JACKED

Ripped Caps

Ord. pris: 179:- 119:-

Omega-3

Body Science

Omega-3

75:-

ALA

Body Science

ALA

89:-

15% Rabatt