Hem / Blogg /

Vetenskaplig summering om proteintillskott

Brittiska allmännyttiga vetenskapliga rådet International Society of Sports Nutrition har summerat modern forskning om protein vid träning.

Rådets dokument representerar en samlad vetenskaplig bedömning av de nya forskningsrönen kring protein för träning och kroppssammansättning som växt fram under de senaste åren. Det är summeringar av detta slag som kan förväntas ligga till grund för bredare rekommendationer på längre sikt. Här är några highlights:

  • Proteinkonsumtion direkt före och efter träning, speciellt styrketräning (förstås) leder till akut stimulering av muskelproteinsyntesen. Den akuta dosen protein bör innehålla minst 700-3000 gram leucin, förutom en balancerad mix av de övriga essentiella aminosyrorna.
  • Det finns nya bevis som tyder på att högre proteinintag, över 3 gram per kg kroppsvikt och dygn, har positiva effekter på kroppssammansättning, bland annat underlättar fettförbränning och viktnedgång, även om 1,4 – 2,0 gram protein per kg kroppsvikt och dygn fortsatt anses tillräckligt för att upprätthålla positiv kvävebalans hos de flesta som tränar.
  • 30-40 gram kasein innan läggdags förbättrar muskelproteinsyntes och ämnesomsättning under natten, utan att hindra fettförbränningen. Även om det är teoretiskt möjligt att täcka sitt proteinbehov med vanlig mat anser rådet att proteinpulver är ett praktiskt sätt att säkra proteinintag av rätt kvalitet och kvantitet utan överdrivet extra energiintag.

Läs uttalandet i sin helhet här!

Relaterade produkter