Gå upp i vikt

De viktigaste kosttillskotten för viktuppgång

Gainer

  • Koncentrerad näring som hjälper dig öka ditt energiintag.
  • Näringstillskottet underlättar uppbyggnaden av ny muskelmassa.
  • Skapad för personer som vill gå upp i vikt.
  • Snabbt och enkelt sätt att öka kaloriintaget och därmed förbättra förutsättningarna för viktuppgång.
  • Består i grund och botten av snabba kolhydrater och protein.
  • Smidigt sätt att få i sig en stor mängd näring och energi.

Gainer Kosttillskott från Body Science

Protein

  • Förstärk varje måltid med protein.
  • Billigt och enkelt sättet att öka sitt intag av protein.
  • Främjar muskeltillväxt och är avgörande för lyckad viktuppgång.
  • Motverkar att muskelmassa förbränns vid hård träning.
  • Främjar en bättre kroppssammansättning.
  • Här kan du läsa mer om proteinets fördelar!

 Whey Vassleprotein kosttillskott Whey 100% från Body Science

Kreatin

  • Positiv effekt på styrka och uppbyggandet av muskelmassa.
  • Det mest kända och använda prestationshöjande tillskottet.
  • Ökar prestationsförmåga i kortvariga, intensiva moment.
  • Förekommer naturligt i kost och är inget främmande för kroppen.
  • Extra viktigt för veganer och vegetarianer då vår huvudsakliga kreatinkälla är kött.
  • Bidrar dessutom med positiva effekter på vår kognitiva förmåga.
  • Läs mer om kreatin och dess effekter!

Creatine Monohydrate kosttillskott från Body Science

BCAA

  • Bestående av aminosyrorna l-leucin, l-valin och l-isoleucin.
  • Motverkar muskelnedbrytning och stimulerar muskeluppbyggnad.
  • Ökar inlagringen av glykogen i musklerna.
  • Fritt från laktos, fett, kolhydrater och socker.

BCAA Aminosyror Kosttillskott BCAA-XX från Body Science

Långsamma kolhydrater

  • Långsamma och näringsrika kolhydrater.
  • Kan användas i smoothies, vid bakning och i shakes.
  • Enkel att blanda med proteinpulver för att skapa sin egen måltidsersättare.
  • Passar såväl under diet som vid kolhydratsladdning.
  • Kostfiberkälla – betaglukaner bidrar till att bibehålla normala kolesterolnivåer i blodet.
  • Proteinkälla – protein bidrar till att öka och bibehålla muskelmassan

Långsamma kolhydrater kosttillskott Instant Oats från Body Science

Snabba kolhydrater

  • En perfekt energikälla att ta innan och efter träning för dig som vill gå upp i vikt.
  • Ger dig maximalt med energi, förbättrad prestationsförmåga och bättre fokus.
  • Kan användas som energikälla i egenblandad sportdryck.
  • Kan blandas med proteinpulver och aminosyror för att skapa en återhämtningsdryck.

Snabba kolhydrater kosttillskott Maltodextrin från Body Science

Återhämtning

  • En blandning av ämnen utvalda för att tas efter träning.
  • Hjälper kroppens återhämtning.
  • Innehåller viktiga spårämnen.
  • Motverkar brister.
  • Förser kroppen med snabb och komplett näring.

Återhämtning kosttillskott XLNT Sports Recovery

Muskelökning

  • Kosttillskott för muskelökning med ämnen som ökar proteinsyntesen.
  • Bidrar med normaliserade hormonnivåer.
  • Minskar muskelnedbrytning.
  • Skjuter till ett ökat näringsintag.

Kosttillskott för muskelökning från Body Science, HMB

PWO (Pre-Workout)

  • En blandning av ämnen med olika fördelar inför träning.
  • Höjer prestationsförmågan, vakenheten, styrkan, mjölksyretröskeln och muskeluthålligheten.
  • Lätt att transportera och konsumera inför träning.
  • Piggar upp och skärper fokus för bättre prestationsförmåga.
  • Förser kroppen med näring och stimulans.
  • Läs vår artikel om PWO och lär dig mer!

PWO Pre-Workout kosttillskott Armageddon från Viking Power

Vad ska man äta för att gå upp i vikt?

Utöver att använda sig av rekommenderade kosttillskott som kan ge dig en rejäl skjuts på vägen i din jakt på att gå upp i vikt, är det även av vikt att du håller dig till ett kostschema som tillåter dig och din kropp att få i dig det du behöver. Noggrannhet krävs i allt från att du får i dig en rejäl frukost, lunch och middag samt mellanmål de dagar det kan tänkas behövas.

I det stora hela handlar det om ett kaloriöverskott. För att gå upp i vikt behöver man äta mer kalorier än vad kroppen förbrukar. Allra helst bör man satsa på livsmedel med så hög proteinhalt som möjligt, då det gör att man lägger på sig kvalitativ massa. Kvalitativa proteinkällor är ägg- och mjölkprodukter, kött och fisk samt baljväxter såsom linser, bönor och soja.

Majoriteten av befolkningen går upp i vikt enbart utav den vardagliga kosten de sätter i sig. För de som har svårt att lägga på sig vikt är det oftast lättare att dricka i sig kalorierna. Exempelvis är det lättare att dricka 2 dl juice än att äta 1 ägg. Ungefär samma kcal-halt, men du blir inte mätt på ett glas juice – vilket vissa kan bli av ett ägg.

Beräkna ditt energibehov och ta sedan del av våra fyra olika kostprogram som kan inspirera dig när du väl lägger ditt kostschema.

Obs! Ha i åtanke att ditt energibehov beräknas med utgångspunkt i att bibehålla din nuvarande vikt. Ett ökat energiintag med iallafall 500 kcal från ditt resultat krävs för kroppens förmåga att bilda fett och i vissa fall bygga muskelmassa för viktuppgång.

Gå upp i vikt med träning

Generellt sett är styrketräning något att fokusera på när det kommer till träning och du har som mål att gå upp i vikt. Styrketräningen kan hjälpa dig att växa och gå upp i vikt i ren muskelmassa. Ställ främst in siktet på basövningar som aktiverar större muskelgrupper och lär dig tekniken för att utföra dem på rätt sätt. Genom att göra detta påskyndar du din muskeltillväxt och så även din viktuppgång. Exempel på basövningar för styrketräning kan vara bänkpress, marklyft och knäböj.

Det allra viktigaste när det kommer till att träna för att gå upp i vikt är dock ATT du tränar och inte alltid HUR du tränar. Hitta något du trivs med, som gör att du vill göra det om och om igen. Det fungerar ungefär på samma sätt som med kosten. Det är svårt att säga att en diet är överlägsen en annan, utan allt handlar om kaloriintaget – samtidigt som dieten som passar just dig är den som är överlägsen. Det som får dig att upprepa saken är det som kommer att leda till förändringen. Om det så handlar om att gå upp, gå ner eller bibehålla sin vikt.

En bra idé är att sätta sig ned och planera sin träning med hjälp av ett träningsschema. Ta del av vår mall för träningsschema!

Relaterade produkter
BCAA

XLNT Sports

BCAA

Ord. pris: 269:- 189:-

Deep Sleep

Body Science Wellness Series

Deep Sleep

Ord. pris: 199:- 129:-

ZMA

Body Science

ZMA

99:-

PureSwe Whey

PureSwe

PureSwe Whey

179:-

15% Rabatt