Ökad prestation

De viktigaste tillskotten för ökad prestation

Vassleprotein (Whey)

  • Det billigaste och enklaste sättet att öka sitt proteinintag.
  • Bygger upp och bevarar muskler.
  • Motverkar att muskelmassa förbränns vid hård träning.
  • Främjar en bättre kroppssammansättning.
  • Innehåller laktasenzm, vilket gör det till en proteinkälla även för laktoskänsliga personer.
  • Läs mer om proteinets fördelar här!

En påse Body Science whey 100% proteinpulver

Essentiella aminosyror (EAA)

  • Innehåller alla aminosyror som kroppen inte själv kan skapa.
  • Stimulerar muskeluppbyggnad och motverkar muskelnedbrytning.
  • Lätt för kroppen att ta upp, kan konsumeras även under ett träningspass.
  • I praktiken renodlat protein.
  • Fritt från laktos, fett, kolhydrater och socker.
  • Välsmakande och lättdrucket.
  • Läs mer om aminosyror här!

En burk XLNT Sports EAA

Maltodextrin

  • En perfekt energikälla att ta innan, under eller efter träning.
  • Lättsmält, prisvärd och snabb energi.
  • Glutenfri
  • Kan användas som energikälla i egenblandad sportdryck.
  • Kan blandas med proteinpulver och aminosyror för att skapa en återhämtningsdryck.

En påse Maltodextrin från Body Science

Kreatin monohydrat

  • Väl dokumenterad positiv effekt på styrka och muskelmassa.
  • Det mest kända och använda prestationshöjande kosttillskottet på marknaden.
  • Ökar prestationsförmåga i kortvariga, intensiva moment.
  • Saknar lukt och smak, lätt att konsumera.
  • Ämnet förekommer naturligt i kost och är inget främmande för kroppen.
  • Läs mer om kreatinets fördelar här!

En burk Body Science Creatine Monohydrate

Betain

  • Högintressant substans för många sorters prestation.
  • Tester har visat fördelar för uthållighet och hormonprofil.
  • Ämnet förekommer naturligt i kost och är inget främmande för kroppen.
  • Läs mer om betain här!

En burk kreatin från Body Science, Betaine Crea Drive

Beta-alanin

  • En väldigt omtyckt ingrediens hos uthållighetsidrottare och atleter.
  • Tester har visat på fördelar för uthållighet och mjölksyratolerans.
  • Ämnet förekommer naturligt i kost och är inget främmande för kroppen.

 

Återhämtning

  • En blandning av ämnen utvalda för att tas efter träning.
  • Hjälper kroppens återhämtning.
  • Innehåller viktiga spårämnen.
  • Motverkar brister.
  • Förser kroppen med snabb och komplett näring.

En burk XLNT Sports Recovery

PWO (Pre-Workout)

  • En blandning av ämnen med olika fördelar inför träning.
  • Finns i många olika varianter – hitta din personliga favorit.
  • Lätt att transportera och konsumera inför träning.
  • Piggar upp och skärper fokus.
  • Förser kroppen med näring och stimulans.
  • Läs mer om PWO här!

En burk Viking Power Thor's Hammer Mjölner PWO

Prestera mera!

Hur ska jag orka mera? Frågan kan dyka upp i vardagen likväl som i träningsmiljö. Tanken dyker upp när vi pustade oss upp för en lång trappa när hissen var sönder, eller när vi vacklade ut efter att ha testat en ny gruppträning på gymmet. Det är en normal och vanligt förekommande känsla att uppleva hur orken inte räcker. Så hur ska vi orka mera?

Löparben och lyftarmuskler har mycket gemensamt

Prestationsförmåga är mer av en känsla än en fysisk begränsning som kan mätas i ett enkelt värde. Hur mycket vi orkar är resultatet av flera faktorer som samverkar.

Aerob kapacitet – Detta är vad vi till vardags hade kallat kondition och beskriver hur bra vi kan syresätta kroppen. När muskler arbetar behöver de syre som bränsle. Syret absorberas från luften av våra lungor och transporteras med blodet som pumpas ut från hjärtat. Det är därför andning och puls ökar i hastighet när vi anstränger oss. Starka och vältränade lungor och hjärta ger oss därmed bättre aerob kapacitet.

Anaerob kapacitet – Om kroppen jobbar så hårt att syret inte räcker till som bränsle, förbrukar kroppen annan energi. Denna process producerar energi mycket snabbare än vad syresättning gör, men leder till mjölksyra som svider i musklerna och till slut tvingar oss att stanna. Förmågan att prestera i sådana situationer, beskriver den anaeroba kapaciteten.

Styrka och teknik – Den här faktorn glöms ofta bort när vi pratar uthållighet, kondition och ork. Men om inte tillräcklig styrka används på rätt sätt, blir alla övningar jobbigare. Det är lätt att se varför med ett enkelt exempel. Tänk att en person kan lyfta 100 kg i bänkpress och en annan som mest kan lyfta 60 kg. Vem av dem orkar lyfta 50 kg flest gånger? Även om den starkare har betydligt sämre kondis kommer segern var avgjord på förhand, tack vare råstyrka och bättre teknik. Ett par löparben fungerar faktiskt likadant. En elitlöpare må ha smala ben, men de är starka och rör sig med ekonomiska steg som gör att löpningen kostar mindre energi.

De här olika faktorerna kan inte skiljas från varandra, alla är aktiva samtidigt. I regel märker vi av att en faktor har dominerande betydelse, men oavsett vilken fysisk egenskap vi förbättrar så kommer vår generella upplevelse av ork och prestationsförmåga att öka. Ingen träning är bortkastad, men ju mer målinriktad träningen är desto större upplevs belöningen.

Tillskott för prestation

Eftersom förmågan att prestera är så komplex, kan tillskott hjälpa dig orka mer på flera sätt. Styrka är som sagt en värdefull fysisk egenskap även om målet är uthållighet, varför vår guide till styrketräning kan vara värd ett besök.

Påfrestningar över lång tid eller långa distanser brukar främst utföras med kroppsvikten som främsta motstånd och i alla sådana övningar blir kroppssammansättningen avgörande. Mycket muskler men lite fett per kg kroppsvikt, innebär att vi blir starkare och mer uthålliga i alla övningar där kroppsvikten står i fokus. Därför kan det också vara värt att titta på vår guide till fettförbränning.Koffeintabletter från Body Science

Det finns också tillskott som har tillverkats i prestationsökande syfte. Ett av de enklaste och mest välbekanta är koffein. Alla vet hur en kopp kaffe kan göra underverk på morgonen och koffeinets effekter märks även på träning.

Kreatin är ett väl utforskat ämne som kroppen på naturlig väg kan producera varje dag och att ta det som tillskott är inget konstigt. Kreatin verkar som en energibuffert och är framför allt värdefullt för högre anaerob kapacitet och muskeltillväxt. En relativt nyupptäckt substans är beta-alanin som det forskas på flitigt. Ämnet förekommer i helt vanlig mat och har visat sig ha positiv påverkan på uthållighet när den intas som kosttillskott. Beta-alanin är en aminosyra som framför allt kan öka mjölksyratåligheten.

Man får heller inte glömma vikten av glukos, som vid sidan av syre är kroppens viktigaste bränsle. Under ett långt träningspass kommer musklernas energireserver ta slut och nytt bränsle behövs.

En snabb och lättupptaglig kolhydratsprodukt som Malto, förser din kropp med snabb energi vilket kan behövas för att bevara muskelmassa och hålla dig pigg under långa pass.

I en så kallad PWO (Pre Work Out) blandas flera av de ovanstående substanserna till ett enda behändigt pulver som kan intas före träning.

Träning för prestation

Prestation är som sagt resultatet av flera faktorer och det finns många vägar att gå för att träna upp en generellt bättre prestationsförmåga. Elitidrottare brukar förlita sig på vad som kallas periodisering, där de exempelvis först fokuserar på att öka sin råstyrka, därefter byter fokus till teknikträning, följt av ökad explosivitet och slutligen formtoppning. Ett sådant schema kan utan vidare sträcka sig över ett helt år, eller en period på flera år.

För vanliga motionärer är det mer rimligt att skapa ett träningsupplägg som har kortare perioder eller som innehåller flera sorters träning samtidigt. Om målet är att bli bättre löpare och man har fyra träningstillfällen i veckan, kan ett upplägg exempelvis se ut såhär:

Pass 1: Långdistanslöpning (Fokus på aerob träning)
Pass 2: Teknikträning och styrketräning (Fokus på styrka och teknik)
Pass 3: Fartlek och intervaller (Fokus på anaerob träning)
Pass 4: Långdistanslöpning (Fokus på aerob träning)

Relaterade produkter
Prestation

Body Science

Prestation

Ord. pris: 427:- 319:-

PureSwe Whey

PureSwe

PureSwe Whey

179:-

Jacked 2.0

JACKED

Jacked 2.0

Ord. pris: 299:- 199:-

XLNT Energidryck 3 st

XLNT Sports

XLNT Energidryck 3 st

Ord. pris: 57:- 39:-

Focus

XLNT Sports

Focus

129:-

Berserker

Viking Power

Berserker

Ord. pris: 379:- 279:-

Limit Breaker

JACKED

Limit Breaker

349:-

Jacked 2.0

JACKED

Jacked 2.0

Ord. pris: 299:- 199:-

Valkyrie

Viking Power

Valkyrie

349:-

PWO

XLNT Sports

PWO

299:-

Armageddon

Viking Power

Armageddon

Ord. pris: 479:- 379:-

15% Rabatt