Välmående

Viktigaste tillskotten för god hälsa och välmående

 

Vitamin D+K

  • Vitamin D syntetiseras i huden när den belyses med solljus. Eftersom solljuset i Sverige är så svagt under större delen av året, är ett tillskott av vitamin D mycket värdefullt.
  • Säkrar även tillgången på vitamin K.
  • Bidrar till att bibehålla normal benstomme.
  • Bidrar till att bibehålla normal muskelfunktion.
  • Bidrar till att bibehålla normala tänder.
  • Bidrar till immunsystemets normala funktion.
  • Läs mer i vår artikel om D vitamin!
  • Läs mer om K vitamin K!

MCT

  • Ett hälsosamt fett för vardagsbruk.
  • Utvinns från kokos.
  • Flera intressanta hälsofördelar, även för viktminskning.
  • Läs mer om MCT-fettets fördelar här!

BSC-MCT_Oil-960px

Omega-3

  • Bidrar till att bibehålla normal synförmåga och hjärnfunktion.
  • Bidrar till att bibehålla normala triglyceridnivåer i blodet.
  • Bidrar till ett normalt blodtryck.
  • Bidrar till hjärtats normala funktion.
  • Läs mer om fördelarna med omega-3!

L-teanin

  • L-teanin från grönt te har en rogivande effekt.
  • I kombination med koffein upplevs l-teanin ge skärpt fokus och avslappning.
  • Skapar en känsla av ökad mental energi.

 

Vitamineralkomplex

  • En komplett produkt med värdefulla vitaminer, mineraler och vegetabilier.
  • Innehåller fosfor och mangan, som bidrar till att bibehålla normal benstomme.
  • Innehåller vitamin C och E, som bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress.
  • Innehåller niacin och vitamin B12, som bidrar till att minska trötthet och utmattning.
  • Innehåller vitamin B6 och zink, som bidrar till immunsystemets normala funktion.

Antioxidanter

  • Neutralisera fria radikaler och skyddar mot oxidativ stress.
  • Läs en sammanfattning om oxidativ stress!

 

Gurkmeja

  • Ett av de äldsta kosttillskott som finns.
  • Ett naturligt preparat som utvinns ur curryväxten gurkmeja.
  • Bidrar till att skydda lederna och till att upprätthålla ledernas flexibilitet.
  • Bidrar till nervsystemets normala funktion.
  • Bidrar till immunsystemet normala funktion.
  • Bidrar till att främja matsmältningen och bidrar till god aptit vid aptitlöshet.
  • Läs mer om gurkmeja här!

Må bra och god hälsa går hand i hand

Att hålla sig frisk och må bra är något vi alla vill. En välmående kropp är grunden som allt bygger på oavsett om vi satsar på prestation, muskelbyggande och andra fysiska målsättningar, eller om vi är fullt nöjda med stillsamma långpromenader. Därför är kosttillskott som tagits fram för hälsa och välmående något som alla kan ha glädje av.

Vanlig mat

Räcker det inte att äta vanlig mat? Så lyder en populär fråga som är ständigt återkommande. Problemet med att besvara den är att ”vanlig mat” inte kan definieras. Det som är vanligt på en plats i världen är ovanligt på en annan. Ett typiskt exempel på det kan ses i fettsyrorna Omega-6 och Omega-3. Kroppen mår bäst om dessa befinner sig i balans, med ungefär samma mängd av varje. Men vår helt normala västerländska kost har i regel mycket mer Omega-6, upp emot 30 gånger mer, än Omega-3. Det förklarar i enkelhet varför den vanliga kosten inte alltid räcker till.

En liknande situation hittar vi kring förekomsten av Vitamin D. Det är ett vitamin som kroppen naturligt skapar med hjälp av solens strålar. Problemet är att vi här i Sverige inte har normala mängder sol, jämfört med människor som bor längre söderut. Det räcker med att bo norr om Kreta i Medelhavet, så är solljuset otillräckligt för D-vitaminsyntes mellan november och februari. Och Sverige ligger en bra bit längre norrut. Ett tillskott av Vitamin D har inte bara blivit vanligt, det är numera uttryckligen rekommenderat av exempelvis Livsmedelsverket.

Vitaminer och mineraler

Spårämnen eller mikronutrienter beskriver ämnen som kroppen har ett stort behov av i liten mängd. Det handlar alltså inte om stora skopor utan om väl avvägda doser. Mineraler som klor, svavel och fosfor låter kanske farligt, men det är faktiskt ämnen som våra kroppar behöver. Totalt har man upptäckt hela 26 grundämnen som är nödvändiga för kroppens alla funktioner. I en modern och aktiv livsstil riskerar vi att få brist på flera av dessa små ämnen.

Svettning vid hård träning leder lätt till brist på de viktiga mineralerna zink och magnesium. Slarvig kosthållning och stress är andra vanligt förekommande problem som lätt resulterar i brister. För att garantera att kroppen får vad den behöver, varken för mycket eller för lite, är ett tillskott av vitaminer och mineraler den enklaste lösningen.

Rätt fett

När vi brer på mackan eller häller olja i stekpannan, tänker vi inte alltid närmare på vilket fett vi just valde eller varför. Men alla fetter är inte likadant uppbyggda och har inte heller samma påverkan på vår hälsa. Det är precis därför som MCT-fett och kokosnötsolja har blivit ett allt vanligare alternativ i köket. Ingen annan typ av fett har visat sig vara mer lämplig för vardagligt bruk. Listan över hälsofördelar har vuxit sig lång i takt med en lång rad studier.

Antioxidanter

Begreppet antioxidanter har varit väldigt trendigt de senaste åren och kan misstolkas som ett nytt påfund, men antioxidanter är en nödvändig förutsättning för liv som var minst lika viktigt på stenåldern. Lite förenklat handlar allt om syre. Den mänskliga kroppen är beroende av syre från luften, men upptaget fungerar inte perfekt. En del av syret omvandlas till vad som kallas fria syreradikaler. Dessa har en funktion i kroppen, men är mycket skadliga om nivåerna blir höga. Det är här antioxidanter har sin livsviktiga roll, då de neutraliserar dessa syreradikaler.

I vårt moderna samhälle finns flera faktorer som har ökat behovet av antioxidanter. Luftföroreningar, skräpmat och hård träning är exempel på sådant som kan öka nivån av syreradikaler. Det finns flera tusen antioxidanter som identifierats i vanlig mat, men många av dessa förstörs när vi hettar upp maten vid tillagning. Därför är kunskap om antioxidanter och eventuella tillskott av desamma, en självklarhet för alla som önskar ett hälsosamt liv.

15% Rabatt