Fri frakt 
idag 30/11
Trustpilot 4,6 / 5
Snabb hemleverans 
Returrätt 
tom 10 jan
Sök bland produkter, varumärken och kategorier
Hem / Blogg /

Vad är gurkmeja bra för?

Traditionella medicinalväxter rör sig in och ut mellan funktionell farmakologi och vidskeplig folktro. Den intensivt gula roten från södra Indien har massor av högintressant forskning i ryggen.

Reglerar inflammation

En av de viktigaste och mest välkända effekterna av kurkumin, som är den aktiva ingrediensen i gurkmeja, är dess effekt på inflammation. Inflammation är en immunologisk respons på trauma eller infektion som bland annat leder till värmeökning och svullnad. För mycket inflammation kan leda till kroniska smärttillstånd och allvarliga sjukdomar. Det är väl belagt vetenskapligt att kurkumin kan hjälpa till att normalisera inflammation.

 

Källa: International Journal of Biochemistry and Cell Biology

Stark antioxidant

Nära besläktat med inflammationsförlopp, men på en mer molekylär nivå är balansen mellan oxidation och reduktion, den så kallade redoxhomeostasen. När balansen förskjuts mot mer oxidation än reduktion talar man om oxidativ stress, vilket skadar kroppens celler och leder till kronisk sjukdom. Tillskott av kurkumin skyddar kroppens celler och organ mot oxidativ nedbrytning och stimulerar även kroppens egna antioxidativa enzymer.

 

Källa: Current Pharmaceutical design

Bättre hjärnfunktion

Bland de mer mystiska effekterna hos kurkumin finns dess förmåga att öka halterna av hormonet Brain-derived Neurotrophic Factor (BDNF) i hjärnan. Sjunkande halter av BDNF är förknippat med flera tillstånd av degenererande hjärnhälsa och demenstillstånd. Djurstudier har även indikerat att tillskott med kurkumin kan förbättra funktionen även hos den friska hjärnan, till exempel förbättra minnet.

 

Källa: Biogerentology

Effektivt för ledhälsa

En av nischerna för gurkmejans antiinflammatoriska effekter är ledhälsa och effektiv behandling av sjukdomen Rheumatoid Artrit (RA). RA karakteriseras av kronisk inflammation i lederna vilket leder till smärta, inskränkt rörelseförmåga och påverkat allmäntillstånd. Inflammerade leder kan vara ett gissel även för den som inte lider av fullt utvecklad RA, och gurkmeja har positiv effekt på dessa tillstånd som är fullt jämförbar med antiinflammatoriska läkemedel.

 

Källa: Phytotherapy Research

Förbättrar psykiskt mående

Kurkumin har även vetenskapligt belagd effekt mot stor klinisk, eller egentlig depression. Återigen kan det handla delvis om Brain-derived Neurotrophic Factor (BDNF), och gurkmejans förmåga att öka halterna av detta hormon för att på så sätt skydda hjärnans hälsa och funktion. Men det finns också vetenskapliga indikationer på att kurkumin kan höja nivåerna av signalsubstanserna serotonin och dopamin. Detta skulle i så fall troligen ge förbättrat psykiskt mående och humör även för de som inte led av klinisk depression.

 

Källa: Phytotherapy Research

Kort om gurkmeja

  • Gurkmeja är en starkt gul rot i ingefärafamiljen som växer vilt i södra Indien där den används till både matlagning, färgning och som medicinalväxt inom det traditionella systemet Ayurveda.
  • Gurkmejans primära aktiva substans heter kurkumin och har undersökts kliniskt inom många olika sammanhang. De mest välkända effekterna är kurkumins potential att neutralisera oxidativ stress och modulera inflammation. Dessa två områden påverkar en bred skara sjukdomar och aspekter av hälsa.
  • På senare år har gurkmeja även upptäckts ha flera effekter på hjärnans hälsa och funktion och psykiskt mående. Kurkumin är effektivt mot depression, skyddar mot demens och misstänks förbättra minne och psykiskt mående även hos friska.
15% Rabatt