Hem / Blogg /

Veganprotein för muskeltillväxt - vilket är bäst?

Veganskt protein, eller vegetabiliskt protein, är proteinpulver som är helt fritt från animaliska ingredienser. Det finns redan nu flertalet varianter på marknaden, alla baserade på olika proteinkällor, men vilket veganska proteinpulver är bäst för muskelökning – och varför? I artikeln jämför vi aminosyraprofiler och tittar närmre på innehållet i veganprotein.

Vad är veganskt proteinpulver?

Veganprotein har i och med veganrevolutionen de senaste åren ökat kraftigt i popularitet. Veganskt proteinpulver är olika koncentrat och isolat baserade på till exempel havre, soja, ärtor, hampa eller andra proteinrika växter. Veganskt protein är naturligt fritt från laktos, och lämpar sig förutom till vegetarianer och veganer även utmärkt till människor med laktosintolerans eller känslig mage.

Sojablad på ett sojaplantage

Skillnad på växt och växt

Något som är viktigt att uppmärksamma är att inte alla växter har en så kallad komplett aminosyraprofil (innehåller samtliga nio essentiella aminosyror). Veteprotein innehåller till exempel mycket låga halter av aminosyran lysin, som är viktig för hår, hud och brosk samt tarmens upptagning av kalcium. Ärtprotein i sin tur innehåller mer lysin och kan därför kombineras med veteprotein för att komplettera intaget. Soja- och hampaprotein är unika i att de faktiskt innehåller samtliga nio essentiella aminosyror, men i olika mängder. Kan man av någon anledning inte använda någon av dessa två är det viktigt att man hittar en produkt som kombinerar flera växtbaserade proteinkällor för att få ett fullvärdigt protein.

Få i dig rätt aminosyror för muskelökning

I träningssammanhang där du vill öka i muskelmassa är framförallt BCAA (grenade aminosyror) de tre viktigaste att öka ditt intag av. Leucin, isoleucin och valin stimulerar tillsammans proteinsyntesen, varav Leucin har starkast effekt. Isoleucin finns minst av i havre, medan vete och soja har högre nivåer. Leucin i sin tur finns mest av i soja, medan halterna av valin är jämförbara hos alla tre växterna.

Proteinpulver av vete har som vi tidigare nämnde förhållandevis låg halt av aminosyran lysin, medan soja har en högre halt. Genom att kombinera dessa två källor kan du öka ditt intag av lysin, som är viktigt för syntesen av karnitin och därmed essentiell för kroppens omsättning av fett.

Tvärtom gäller för metionin, där både sojaprotein och havreprotein har lägre halter. Här kan vegetabiliskt protein av vete komplettera bra. Metionin, som tillhör EAA (essentiella aminosyror), är en aminosyra som är livsnödvändig att få i sig via kosten och spelar en viktig roll i första steget av proteinsyntesen. Metionin är också inblandat i kroppens reparation av vävnad, omsättning av fett och är en av tre byggstenar till kreatin. Kreatin är en förutsättning för att kroppen skall kunna bilda ATP – den viktigaste energikällan vid explosiva övningar.

Dessutom innehåller vete extra mycket prolin och glutaminsyra. Prolin är en viktig byggsten i kroppens kollagen och bidrar till frisk hy, medan glutaminsyra är en byggsten i GTF (glukostoleransfaktorn) som reglerar kroppens nivåer av glukos. Genom att kombinera dessa tre källor till protein får man alltså en bättre och mer effektiv aminosyraprofil än bara vete, soja eller havre separat.

Havreprotein i form av havre

Bästa veganska proteinpulvret

Hittills har vi lärt oss:

  1. Vissa växter innehåller aminosyraprofiler som på egen hand inte är optimala i träningssyfte.
  2. Genom att kombinera olika vegetabiliska proteinpulver kan du uppnå en aminosyraprofil lämpad för att bygga muskler.

Hur garanterar du då att du får i dig rätt mängd aminosyror för ett bra resultat av träningen? Du kan köpa protein av havre, vete och soja och på egen hand blanda ihop en balanserad mix. Det innebär dock en del måttande och räknande för att få ration helt rätt. ”Smaken är som baken” brukar man säga, men vi vågar ändå påstå att dessa tre växter inte heller utgör någon gastronomisk sensation utan ytterligare smaksättare. Åtminstone i vårt tycke, testa gärna själv.

Fullvärdigt vegan-protein med komplett aminosyraprofil

Eller så kan du prova Body Science Vegan Protein – ett nylanserat veganprotein baserat på just havre, vete och soja. Genom att kombinera dessa tre proteinkällor i exakta mängder har Body Science skapat ett fullvärdigt och mycket effektivt veganskt proteinpulver för muskeltillväxt. Att proteinet dessutom är tillverkat i Sverige av GMO-fria råvaror från hållbara källor är en klar bonus om du är mån om att få i dig det bästa marknaden har att erbjuda – samtidigt som du gör gott för naturen och planeten.

Body Science Vegan Protein innehåller hela 77 gram protein per 100 gram pulver (endast 2 gram mindre än Body Science Whey 100%) och finns i två fantastiska smaker – Double Rich Chocolate och Apple Pie. Båda smakar lika gott som Body Sciences andra serier av uppskattade proteinpulver och är helt fria från animaliska ingredienser.

Riktigt bra veganprotein, helt enkelt.

15% Rabatt