Träningsband & gummiband

Träningsband, gummiband, motståndsband eller träningsgummiband. Kärt barn har många namn. Klart är i alla fall att de är mycket mångsidiga redskap för att träna en uppsjö av olika muskelgrupper. Dessutom är de smidiga att ha i fickan!

Vad är ett träningsband?

Ett träningsband är ett typ av motståndsband som kan användas i många olika övningar för att träna och tona kroppen. Det finns en uppsjö av olika effektiva övningar med gummiband för att träna nästan hela kroppen, inklusive små och annars svårtränade muskelgrupper.

Som namnet antyder är de flesta gummiband tillverkade av just gummi eller latex, med vissa modeller täckta av stretchigt tyg för ökad komfort. Banden tillverkas i grader av olika motstånd och hur trögt motståndsband du vill ha avgör du helt själv. Ofta kan man börja med ett lite lättare band för att sedan gradvis jobba sig upp mot de tyngre varianterna.

Färgen är det som avgör styrkan på ditt band. Det kommer ofta med en färgskala med i produktbeskrivningen så att du kan välja rätt variant. Generellt sett så finns de flesta band i följande styrkor:

  • Light
  • Medium
  • Heavy
  • X-heavy

Det finns dock ingen officiell graderingsskala och vissa varumärken anger istället styrkorna i kilointervall mellan maximalt utsträckt till helt avslappnat. På så sätt kan du få en bra uppfattning om motståndet i ditt band.

Hur fungerar ett träningsband?

Eftersom träningsband av gummi eller latex har vad man kallar progressivt motstånd så ökar motståndet ju mer bandet sträcks ut. På så sätt har man inte en fast vikt att jobba med och det gör banden otroligt mångfunktionella. Inom vården är motståndsband mycket vanliga vid rehabilitering efter skador.

Hur tränar man med gummiband?

Att använda gummibandet är väldigt enkelt, och som vi nämnde tidigare så finns det gummiband med olika styrkor för olika övningar. Vanligt förekommande är att man tränar rumpa och lår genom att knyta gummibandet till en ögla runt sina anklar, böja sig ned på huk för att sedan resa sig och sparka ut med ena benet åt sidan. Gör sedan om övningen med det andra benet.

Man kan också träna axlarna i en axelpress genom att ställa sig på mitten av träningsbandet och hålla ändarna av gummibandet i varje hand med knogarna mot taket. Pressa sedan upp händerna och armarna över huvudet och bromsa på vägen ner.

Det finns så klart fler olika övningar att testa, därför rekommenderar vi dig att hålla utkik i vår blogg där vi inom kort kommer gå igenom våra favoriter.

Sammanfattning:

Träningsband är ett riktigt bra komplement till vikter på gymmet. De går också att använda enskild och är både små och smidiga att ha med sig på semester, till jobbet, i skolan eller i hemmet. Välj rätt styrka och kom igång redan idag!

Kategorier
Filtrera
  • Sortera
    • Varumärken
      Body Science
      119:-
      79:-
      159:-
      199:-
      -20%
      239:- Ord. pris: 299:-
      299:-
      Better Bodies
      249:-
      249:-
      15% Rabatt