Fri frakt från 499 kr
Beställningar före 14 skickas samma vardag
Trustpilot 4,6 / 5
Hemleverans 
Hem / Blogg /

Checklista för vintern

Första advent har kommit och gått, mindre än en månad till julafton! Har du koll på det viktigaste inför slutspurten mot jul och nyår? Ta en titt!


Hösten är över och nedräkningen till jul har börjat. December bjuder på speciella utmaningar när det gäller både fysik, prestation, humör och ekonomi. Så här håller du kursen under de sista värdefulla veckorna innan storhelgerna.

  • Håll kursen!

    Advent, Lucia, jul och nyår är förknippat med ofrånkomliga träningsavbrott och avvikelser från dieten. Inga problem där. Extra vila och mat kommer bara att boosta din återhämtning och ladda dina batterier. Men slacka inte mer än nödvändigt. Att festa till det på Lucia, julafton och nyårsafton kommer inte att bromsa dig det minsta. Det kommer däremot ett konstant träningsuppehåll med tillhörande frosseri från första december till sista januari att göra.

  • Ta extra vitamin D!

    Vitamin D är inte bara ett vitamin bland andra utan fungerar också som ett hormon med djupgående fysiologiska effekter på kroppssammansättning, prestation, humör och välmående. D vitamin bildas när huden belyses av solljus och nivåerna blir otillräckliga för de allra flesta under vinterhalvåret på de nordiska breddgraderna. Misströsta ej, fortsätt med tillräckliga doser av högkvalitativa D vitamin-kapslar vintern igenom!

  • Glöm inte flåset!

    Vintern är den period då hobbybyggaren bulkar. Tränar tung styrketräning och äter i överkant. Det är naturligt. Befolkningen som helhet går upp ett par kilo i vikt under vintern till följd av minskad fysisk aktivitet utomhus och ökad hunger och sug kopplat till mörker och kyla. Energiöverskottet används bäst till muskelbygge. Minska på förbränningsträningen och öka den tunga styrketräningen. Men skippa inte konditionsträningen helt! Om din kondition blir alltför dålig kommer hela ditt maskineri av kapacitet för träning återhämtning och även muskelbygge att börja fungera sämre.

iStock-534213090FIXAD
  • Håll dig frisk!

    Under hela vintern får vi räkna med förkylningar som skickas runt från person till person och flera episoder av säsongsinfluensa. En vecka med feber här, två veckor med förkylning där och större delen av vinterns träning och framsteg går förlorade. Tvätta händerna ofta, få tillräckligt med sömn, och överväg tillskott med protein, omega-3, vitamin D och zink.

  • Begränsa stressen!

    Säsongen bjuder också på sin alldeles egna sorts stress, med familjesammankomster, deadlines och julhandel som frestar på både nerver, immunförsvar och ekonomi. Det enklaste sättet att hantera stressen, som hotar dina gainz är att planera i förväg och förbereda dig för stresstopparna. Handla på nätet i god tid, ta vara på rabatter och kampanjer. Tänk igenom veckans matintag och handla alltihop i förväg. Gör matlådor. Stå på dig när det gäller din egen tid och dina egna val. Säg nej om det behövs och följ din egen kurs!

Ny kund?