Hem / Blogg /

Har du järnbrist? - Motverka trötthet och andra symptom

Att lida av järnbrist kan påverka dig enormt i det vardagliga livet. Det är därför viktigt att få i sig tillräckligt med järn genom bland annat din kost eller via kosttillskott. Lider du av järnbrist? Vi har botemedlet för dig!

Järn är ett viktigt mineralämne som vi får i oss genom vår kost. Järn bidrar bland annat till normal syretransport i kroppen samt till normal bildning av röda blodkroppar och hemoglobin, vilket är det protein som ansvarar för syretransporten i blodet. Uppnår vi inte vårt dagliga behov av järn kan det komma att ha stora konsekvenser på vårt välmående.

Järnbrist symptom

Järnbrist är en av våra vanligaste folksjukdomar som alla kan drabbas av, vissa med större risk än andra. Det rekommenderade intaget av järn per dag skiljer sig mellan olika åldersgrupper. Man brukar säga att i riskzonen till järnbrist befinner sig bland annat kvinnor, gravida, vegetarianer och veganer, äldre, blodgivare, idrottare samt barn och ungdomar.

Får vi inte i oss tillräckligt med järn stryper vi bland annat syretillförseln i blodet vilket påverkar vårt välmående rejält. De allra vanligaste av symptom när det kommer till järnbrist är du upplever följande:

  • Trötthet och orkeslöshet
  • Koncentrationssvårigheter
  • Yrsel
  • Andfåddhet
  • Hjärtklappningar
  • Huvudvärk
  • Sus i öronen

Kvinna som är trött efter träning ligger på golvet

Upplever du något av ovanstående är det potentiellt järnbrist du utsatts för. Detta kan vara en indikation på att du bör se över din kost.

Järnrika livsmedel

Då vi får i oss vårt dagliga behov av järn genom vår kost kan det vara bra att veta från vilken typ av kost som är rikast på järn. Nedan följer några exempel på järnrika livsmedel:

  • Kött
  • Inälvs- och blodmat
  • Fisk och skaldjur
  • Baljväxter
  • Grönsaker
  • Ägg

Om du är en av de personer som förekommer i riskzonen för järnbrist, eller om du av några anledningar inte kan eller vill lägga om din kost så kan ett kosttillskott vara det smarta och smidiga alternativet för dig.

Järntillskott – Räddaren i nöden

För människor i riskzonen för järnbrist samt de människor vars kostvanor gör det svårt att hitta tillräckligt med järnrika livsmedel, exempelvis de som valt en vegetarisk eller vegansk kosthållning, kan ett järntillskott vara det utmärkta valet. Järntillskott kan även vara ett perfekt val för hårt tränande atleter som genomgår en lång diet, då deras begränsade kaloriintag kan göra det svårt att tillgodose ett adekvat järnintag. Då kroppen dessutom har ett särskilt stort behov av järn under barn- och ungdomsåren, under graviditet eller amning och efter blodförlust så passar järntillskott även för dessa personer i dessa perioder.

15% Rabatt