Fri frakt 
Från 499 kr
Trustpilot 4,6 / 5
Snabb leverans 
Returrätt 
tom 10 jan
Sök bland produkter, varumärken och kategorier
Hem / Blogg /

Magnesium-guide

Magnesium är ett livsnödvändigt mineral och är den näst mest förekommande elektrolyten i kroppen som behövs för en rad olika funktioner. Här i vår Magnesium-guide svarar vi på de vanligaste frågorna gällande magnesium.

Vad är magnesium?

Magnesium är ett av kroppens viktigaste essentiella mineraler och den näst mest förekommande elektrolyten, som står för en rad viktiga funktioner i våra kroppar.

Då Magnesium är ett essentiellt mineral innebär det att kroppen inte själv kan producera det, utan vi måste få i oss det via vår kost för att inte drabbas utav magnesiumbrist.

Vilken mat innehåller magnesium?

Det finns flera olika källor för Magnesium som främst förekommer i baljväxter, nötter och frön, grönsaker, fullkornsprodukter samt kött och fisk. Man kan även få i sig mindre mängder magnesium genom dricksvattnet.

Vad är magnesium bra för?

Magnesium bidrar däribland annat till normal energiomsättning, normal muskelfunktion, nervsystemets normala funktion, till normal psykologisk funktion samt till att bibehålla normal benstomme och tänder.

Magnesium bidrar utöver detta även till kroppen elektrolytbalans samt till normal proteinsyntes och muskelfunktion.

Genom att upprätthålla det dagliga behovet av magnesium minskar du bland annat din trötthet och utmattning – En effekt hos magnesium som gjort det intressant för allt från hobbymotionärer till hårt tränande atleter.

Undvik magnesiumbrist

Det är oerhört viktigt att du får i dig tillräckliga mängder magnesium för att undvika magnesiumbrist. Är du en av de personers som lider av magnesiumbrist? Om du upplever dig själv deprimerad, trött och utmattad, irriterad samtidigt och att du har ett försvagat immunsystem, kan detta innebära att du har drabbats, då det är vanligt förekommande symptom vid magnesiumbrist.

För personer med alternativa kosthållningar, såsom veganer och vegetarianer kan ett magnesiumtillskott vara det perfekta alternativet. Detsamma gäller atleter och idrottsutövare då flertalet studier har visat att omkring 80–90 % av toppidrottsutövarna har brist på mineralet magnesium. Och om du äter mycket protein med syfte att bygga muskler är ett högre intag bland annat magnesium nödvändigt för att undvika metabolisk försurning.

Med magnesiumtillskott kan du snabbt, smidigt och enkelt komplettera ditt magnesiumintag, oavsett om du är en hårt tränande person eller bara vill tillföra extra magnesium i kosten.

Hur mycket magnesium per dag?

En vanligt förekommande fråga är vad det dagliga magnesiumintaget ligger på. Detta varierar givetvis person emellan, men enligt Livsmedelsverkets rekommendationer skall du som man få i dig ca 350 mg, som kvinna ca 280 mg och som barn ca 80–280 mg magnesium för att täcka det dagliga behovet.[1] Enligt livsmedelsföreskrifterna av EU är DRI (dagliga referensintaget) för magnesium 375 mg. Detta är en procentsats endast för märkningsreferens och skall inte förväxlas med rekommenderade dagliga intaget.

 

 

[1] https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/magnesium

 

15% Rabatt