Hem / Blogg /

Undvik vitaminbrist och håll dig frisk

Vitaminer är livsviktiga ämnen som vi alla behöver få i oss för att må bra och fungera på topp. Olika vitaminer har olika funktioner i våra kroppar samtidigt som det varierar i hur kroppen kan tillgodose sig dem. Sköter du inte ditt vitaminintag ökar risken för vitaminbrist. Här ger vi dig tips och råd om hur du kan undvika vitaminbrist – året runt!

Olika vitaminer

Vitaminer delas upp i fettlösliga och vattenlösliga där sistnämnda innebär att de inte kan lagras i kroppen, till skillnad från fettlösliga vitaminer som binder sig till fett och tas upp i blodet vilket vi kan bygga ett reservlager utav.

Vissa vitaminer är mer allmänt kända än vad andra kan vara. Här nedan hittar du en genomgång av olika vitaminer och dess olika funktioner i våra kroppar samt vad en brist på dessa vitaminer kan innebära och hur du kan motverka det.

Vitamintillskott upphällt i handen

A-vitamin

A-vitamin är en fettlöslig vitamin som vi finner i animaliska produkter och även i växter i form av Betakaroten vilket är förstadiet till vitamin A. Kroppen kan sedan omvandla Betakaroten till A-vitamin – En process som kroppen sköter per automatik vid behov.

A-vitamin är särskilt viktiga för vår syns funktion men har även stor betydelse för slemhinnor, hud samt vår förmåga att motverka infektioner, förgiftningar och allergier. A-vitamin är dessutom en betydelsefull vitamin under graviditeten för fostrets utveckling.

A-vitaminbrist

I Sverige är A-vitaminbrist relativt ovanligt, såvida man får i sig vitaminet genom en normal kosthållning. Om du inte har en allsidig kosthållning och du utesluter vissa A-vitaminrika livsmedel såsom lever, fisk, kött, ägg och mjölk från djurriket eller morötter, spenat, tomat och mango från växtriket – är risken stor att du inte får i dig tillräckligt med vitamin A.

I dagsläget är det dock vanligare med vitamin A-brist än det var förr i tiden då man åt mer inälvsmat som är rikt på A-vitamin. Veganer och vegetarianer är särskilt utsatta då de absolut bästa källorna för A-vitamin är lever och rökt ål.

Till A-vitaminets nackdel är risken att överdosera rent rentinol (A-vitamin) via kosttillskott relativt hög. Detsamma gäller vid konsumering av stora mängder lever i sin kost. Håller du dig till en allsidig kost är en överdos av vitamin A dock inget att oroa sig över. Du kan säkerställa intaget av A-vitamin med betakaroten som är ett säkert kosttillskott som inte kan överdoseras som rena A-vitamintillskott kan, då kroppen per automatik omvandlar det till A-vitamin vid behov.

B-vitamin

B-vitamin består av åtta vattenlösliga vitaminer som vi främst hittar i spannmål, mejeriprodukter och kött. Trots att B-vitaminerna är vattenlösliga kan en av dem, vitamin B12, lagras och det gör vi i levern. B-vitaminerna har en stor betydelse för flera funktioner i kroppen. Däri bland annat för att nervsystemet, ämnesomsättningen och immunsystemet skall fungera normalt. Vitamin B motverkar dessutom trötthet samt utmattning och behövs för att vi ska kunna prestera på topp.

B-vitaminbrist/B12-brist

Då vi inte kan lagra B-vitaminer i kroppen (bortsett från vitamin B12) innebär det att vi på en daglig basis måste få i oss B-vitaminerna genom vår kosthållning eller med hjälp av kosttillskott. Om du däremot inte förser kroppen med det finns det risk för brist på B-vitamin som kan orsaka diverse hälsoproblem. Du kan bland annat uppleva trötthet och utmattning i större utsträckning. Då B-vitamin har en stor betydelse för nervsystemet, ämnesomsättningen och immunsystemet så finns risken för att dessa system hamnar i obalans vilket kan vara oerhört skadligt för oss och våra kroppar.

I det stora hela är brist på B-vitamin lyckligtvis inte allt för vanligt förekommande då vi vanligtvis får i oss dagsbehovet genom en allsidig kosthållning. Du kanske har hört att vitamin B12-brist är desto vanligare, trots vår förmåga att lagra det i kroppen. Men varför får man brist på vitamin b12 egentligen?

Vitamin B12 är den enda av B-vitaminerna som inte förekommer i växtriket. Det innebär att risken för brist på B12 ökar för veganer då de endast konsumerar livsmedel från växtriket. Personer med en vegansk kosthållning bör därför få i sig vitamin B12 från berikade livsmedel eller kosttillskott.

Om du gillar att träna har du ett ökat behov av B-vitaminerna. Med Vitamin B Complex får du enkelt i dig alla de viktiga B-vitaminer kroppen behöver för att prestera och fungera optimalt.

C-vitamin

C-vitamin, även känt som Askorbinsyra, är den mest kända av vitaminer som vi framförallt får i oss från frukter, grönsaker och bär. Vitamin C är en vattenlöslig vitamin som troligen är mest känd för dess positiva effekt för immunsystemets normala funktion. Utöver att bidra till immunsystemet ökar C-vitamin vårt järnupptag, minskar trötthet och bidrar till normal kollagenbildning vilket är viktigt för vår brosk- och benvävnad.

C-vitaminbrist

Att äta mycket frukt och grönt blev de flesta tillsagda att göra när vi var yngre. Det är ett bra tips för vuxna även som för små, för att undvika brist på C-vitamin. För dig som inte får i dig tillräckligt med C-vitamin på en daglig basis kan ett vitamin C-tillskott vara räddningen.

Vid en uppkomst av C-vitaminbrist kan du uppleva trötthet och utmattning. I värre fall av C-vitaminbrist blir sjukdomar mer vanligt förekommande med tanke på immunsystemets nedsatta funktion samtidigt som risken att drabbas av skörbjugg blir allt större. Skörbjugg kan föra med sig inflammation och blödningar i tandkött, sämre läkning av sår, lättare förekomst av blåmärken samt extrem trötthet.

D-vitamin

D-vitamin är något vi dels får via kosten genom bland annat fisk och mjölkprodukter men främst från solljuset vilket kan vara problematiskt för oss i Sverige – särskilt under vinterhalvåret. Trots att det är en fettlöslig vitamin som kan lagras är vi i norr särskilt utsatta för d-vitaminbrist med tanke på att solens strålar inte alltid räcker till för att täcka vårt behov av vitamin D.

Vi behöver D-vitamin för normal muskelfunktion och immunsystemets normala funktion. Det är också viktigt för skelettet samtidigt som det bidrar till normalt upptag och utnyttjande av kalcium och fosfor, normala kalciumnivåer i blodet och att bibehålla normal benstomme och tänder.

D-vitaminbrist

D-vitaminbrist kan yttra sig i flera former. Så, vad händer om man har brist på D-vitamin egentligen? Jo, immunförsvaret kan försämras, trötthetskänslan blir tydligare, musklerna försvagas, man kan känna värk i skelett, muskler och leder, förhöjt blodtryck och en känsla av depression.

Det går att påstå att D-vitamin är den vanligaste vitaminbristen för oss nordbor där vi lider större risk för brist. Det har visat sig att stora delar av svenska folket har brist på D-vitamin under vinterhalvåret med tanke på avsaknaden av tillräckligt med solljus. På sydligare breddgrader kan det räcka att exponera sig för solen en stund var dag för att få nog med D-vitamin så att det räcker året om. Här i Sverige är situationen värre för samtliga invånare. Livsmedelsverket har dock listat bland annat barn, gravida, äldre och vegetarianer som högre riskgrupper för brist på vitamin D.

Då solljuset inte räcker till har livsmedelsindustrin successivt berikat mejeriprodukter med just D-vitamin. Vad som är beklagligt är att det inte skett i den takt som studier med data om ökade intag har påvisat. Det har oftast hävdats att kosttillskott inte behövs, att man får i sig tillräckligt via kosten. Trots detta har det rekommenderade dagliga intaget ”smyghöjts” flertalet gånger de senaste 10 åren. Skandinaviens främsta D-vitaminexperter har även de larmat flertalet gånger om att livsmedelsverket måste höja sina nivåer till vad studierna visar.

Säkerställ dina nivåer av D-vitamin genom att ta del av ett D vitamin-tillskott för att undvika ovan nämnda symptom.

E-vitamin

E-vitamin är en fettlöslig vitamin som vi främst hittar i vegetabiliska oljor, nötter, frön och gröna bladväxter. Vitamin E har bland annat en skyddande effekt av våra celler mot fria radikaler samt även av vårt hjärta och blodkärl. Behovet ökar dels bland äldre personer, de som tränar mycket, gravida samt rökare. Det krävs större mängder för att nå upp till behovet i sin dagliga kost – något som ett E vitamin-tillskott enkelt kan ordna upp.

K-vitamin

Den fettlösliga K-vitaminen delas in i två grupper – K1 och K2. Vitamin K1 hittar vi främst i kål och gröna bladväxter, medan Vitamin K2 bildas i våra kroppar av bakterier samtidigt som vi kan få i oss det via diverse livsmedel.

K-vitamin är även den viktig för kroppen och vårt immunförsvar samt att bidra till att bibehålla normal benstomme. Vitamin K är även viktigt då det bidrar till normal blodkoagulation, vilket gjort att barn får en spruta med extra K-vitamin vid födsel.

Hur kan man undvika vitaminbrist?

Enkelt svar på denna fråga är: Se till att få i dig tillräckligt av de vitaminer kroppen behöver på en daglig basis. Lättare sagt än gjort genom naturliga källor eller kost. Till din hjälp finns dock högkvalitativa vitaminer och multivitamintillskott om du inte lyckas få i dig tillräckligt med vitaminer i din dagliga kost eller från naturliga vitaminkällor. Säkerställ ditt intag och håll dig frisk genom att undvika vitaminbrist med hjälp av vitamintillskott!

15% Rabatt