Hem / Blogg /

Kokosolja – Den ultimata guiden

Frågan om kokosoljans påverkan på våra kroppar är ett återkommande samtalsämne med tudelade tankar och åsikter. Frågorna är många och grundar sig oftast i vad kokosoljan egentligen medbringar för hälsomässiga fördelar. Här ger vi dig svaren!

Kokosolja fakta:

  • Vad är kokosolja? – Kokosolja är en vegetabilisk olja som utvinns ur kokosnötter.
  • Vad innehåller kokosolja? – Kokosolja består av nyttiga fettsyror där största delen består av MCT med extra höga nivåer av laurinsyra.
  • Användning – Brett användningsområde, men används främst som ett nyttigare komplement till vanligt matfett eller ingrediens i nyttigare godsaker, måltider och efterrätter. Används också med positiva hälsoeffekter på bl.a. hud och i hår.
  • Smältpunkt – Ca 25°C.

Kokosfett från kokosnöt

Vad är kokosolja bra för?

Den vanligaste förekommande frågan är utan tvekan: Vad är kokosolja bra för? Punkt för punkt listar vi hälsomässiga fördelar med kokosolja som bekräftar varför det är bra för oss och i vilket syfte man kan använda kokosolja.

MCT-fett

Kokosolja är rikt på en speciell typ av fett som kallas MCT, Medium Chain Triglycerids, eller medellånga fettsyror. Dessa fetter omsätts direkt via levern utan spjälkning med hjälp av gallsalter och har speciella egenskaper som vi lyfter fram i denna artikel. På grund av de positiva hälsoeffekterna har MCT-fett länge använts som en lättillgänglig fettkälla i sondnäringslösningar.

Aktiverar brunt fett

Brunt fett är en typ av fettdepå i kroppen som till skillnad från vanligt, vitt fett, är metabolt aktivt. Det innebär att brunt fett har en aktiv ämnesomsättning som förbrukar energi och avger värme, där vanligt vitt fett är mycket mer av en passiv energidepå. Brunt fett finns runt viktiga inre organ och skyddar dessa mot nedkylning, något som först upptäcktes hos fridykande pärlfiskare. Dykarna hade väl utvecklat brunt fett vilket skyddade dem mot långa tider i kallt vatten. En kinesisk djurstudie från februari 2015 har visat att MCT-fett i kosten stimulerar det bruna fettet till aktivitet, vilket leder till ökad energiförbrukning och till potentiell viktnedgång (Biomedical and Environmental Sciences).

Effektiv för viktnedgång och ökad fettförbränning

En litteraturstudie från 2010 visade att dittills genomförd forskning inte stödde att MCT-fett skulle ha någon direkt effekt på prestationsförmågan hos idrottare. Däremot slog man fast att det finns goda belägg för att MCT-fett hjälper till med viktnedgång på flera sätt. Dels ökar det energiförbrukningen, troligen genom att stimulera det bruna fettets aktivitet, men MCT i kosten leder också till både ökad fettoxidation och minskat matintag (International Journal of Food Sciences and Nutrition). Förutom sin gynnsamma effekt på energiförbrukningen tycks fettet från kokosolja också ha aptithämmande effekter.

En del preliminär och mycket intressant forskning tyder även på att MCT-fett kan öka termogenesen och fettförbränningen över dygnet. I en studie gav en dos med 15-30 gram MCT-fett upphov till en förbränningsökning med fem procent, vilket i det aktuella fallet handlade om omkring 120 kcal extra per dygn.

Antimikrobiellt

Laurinsyra som utgör ungefär hälften av fettet i kokosolja, har flera hälsosamma egenskaper. Det ger vid sin omsättning upphov till ämnet monolaurin som tycks ha antimikrobiella effekter vilket stärker kroppens skydd mot virus- och bakterieangrepp. Monolaurin är giftigt för de sjukdomsalstrande bakterierna staphylococcus aureus, för mikrosvampen kandida och rapporteras även kunna döda virus.

Gynnsam för hjärnhälsan

Att intag av MCT-fett ger upphov till snabb frisättning av ketoner, vilket i sin tur skulle kunna ha gynnsam effekt på hjärnans hälsa och funktion, är något som studeras intensivt. Det förekommer bland annat studier på barn med behandlingsresistent epilepsi och patienter med Alzheimers sjukdom. Ketogen kost kan i vissa fall hjälpa vid dessa tillstånd. Kanske kan även tillskott av MCT-fett vara gynnsam för den friska hjärnan?

Skyddar mot stressrelaterad ohälsa

En annan studie, från Experimental and Therapeutic Medicine, i januari 2015 visar att kokosolja skyddar mot skador på hjärnan som uppstår till följd av stress. Det visade sig att intag av kokosolja skyddar mot negativa effekter som stress för med sig. Det handlade bland annat om antioxidantnivå inuti hjärnan, binjurarnas vikt och halten av signalsubstansen 5-HTP i hjärnan. Vid behandling med kokosolja visades bättre blodfettsprofiler och alltså längre till en stressinducerad hjärtattack (Experimental and Therapeutic Medicine).

Recept med kokosolja

Kokosolja till matlagning har blivit allt mer populärt på senare år med mängder av goda och nyttiga recept som innehåller kokosolja. Många i fall där det förekommer som ett nyttigare och mer hälsosamt substitut till det vanliga matfettet. Ta del av flera recept innehållande kokosolja här!

Spana även in vår YouTube-kanal där du kan ta del av goda och nyttiga recept där kokosolja är en av ingredienserna!

I vårt sortiment hittar du både smaksatt och smakfri kokosolja!

15% Rabatt