Fri frakt från 499 kr
Beställningar före 14 skickas samma vardag
Trustpilot 4,6 / 5
Hemleverans 
Hem / Blogg /

Krillolja: Allt du behöver veta

Krillolja är en nykomling bland omega 3-tillskott som snabbt seglat upp som favorit. Krillolja har ett antal egenskaper som gör att just detta kosttillskott skiljer sig från traditionell fiskolja, och kanske till och med förtjänar platsen som bästa källan till omega 3-fettsyror.

Antaktisk krill som i slutändan blir Krillolja

Vad är krillolja?

Krill, lysräkor eller lyskräftor som de också kallas, är en samling små kräftdjur som innefattar cirka 80 olika liknande arter runt om i jordens olika hav. Ordet krill som härstammar från det norska språket är den mest förekommande benämningen för djuren internationellt sett.

Krillolja utvinns från krill som till stor del fångas i haven kring Antarktis. På grund av dess många likheter med fiskolja har den på senare år uppmärksammats världen över – delvis tack vare industrins låga påverkan på havens ekosystem. Krill är en så kallad hållbar källa till omega-3 då endast drygt 0,0375% av beståndet fångas årligen. På så sätt bidrar fisket av krill inte till utarmningen av jordens fiskbestånd.

Krillolja – effekt

Krillolja innehåller de superomättade omega-3-fettsyrorna DHA (dokosahexaensyra) och EPA (eikosapentaensyra) vilka båda brukar betraktas som essentiella, alltså måste vi människor få i oss dem via kosten. Dessa fettsyror brukar även kallas marina då de främst förekommer i fisk och kräftdjur.

Förstadiet till dessa fettsyror, ALA (alfa-liponsyra) förekommer naturligt i växtriket men kan endast i mycket begränsade mängder omvandlas till DHA och EPA i kroppen. Det är alltså optimalt för hälsans skull att äta mycket fet fisk, skaldjur eller ta ett extra kosttillskott med omega-3 ett par gånger i veckan.

Omega-3 är viktigt för att hjärnan skall fungera på ett bra sätt och har också dokumenterat positiva effekter på vårt hjärt-kärlsystem. I hjärnan bidrar fettsyrorna till en slät cellvägg, vilket gör att cellerna lättare kan skicka och ta emot signaler. För hjärta och kärl verkar de blodförtunnande och bidrar till mer elastiska blodkärl vilket på sikt reducerar risken för blodproppar och andra hjärt-kärlsjukdomar. Omega-3-fettsyror har även ett antal andra egenskaper som är intressanta för dig som tränar mycket.

  • Verkar antiinflammatoriskt på ömmande muskler och leder.
  • Motverkar muskelkatabolism genom att minska produktionen av det antikatabola stresshormonet kortisol.
  • Ökar kognitiv förmåga genom att öka blodflödet till hjärnan.
  • Ökar fettförbränning och minskar inlagringen av fett i kroppen.

Vi har tidigare skrivit en artikel om omega-3 där vi avhandlar både allmänna hälsoeffekter samt dess många fördelar för dig som tränar. De flesta av dessa effekter kommer även som ett resultat av supplementering med krillolja.

Krillolja är till skillnad från fiskolja även rikt på super-antioxidanten astaxantin. Astaxantin är en mycket stark antioxidant som både verkar antiinflammatoriskt och skyddar kroppen mot en lång rad skadliga processer, däribland fria radikaler orsakade av farlig UV-strålning.

Marin krill i sil

Vad är bäst, krillolja eller fiskolja?

Krill hittar vi långt ned i näringskedjan med främst alger som föda. Detta medför att de inte ackumulerar miljögifter på samma sätt som större fiskar högre upp i näringskedjan. Därför är krillolja naturligt fritt från de höga halter av tungmetaller och toxiner som idag tyvärr förknippas med många typer av vildfångad fisk och omega-3-tillskott av lägre kvalitet.

Omega-3-fettsyrorna i krillolja är i sin tur bundna till fosfolipider, en helt annan typ av molekyl som skiljer sig från de triglycerider som omega-3 i fiskolja är bundet till. Fosfolipider är vattenlösliga vilket medför att de lättare tas upp i kroppen vid intag, alltså kan man med mindre mängd krillolja få samma nivåer av EPA och DHA jämfört med fiskolja.

Mindre mängd olja innebär i sin tur mindre kapslar som många gånger är betydligt lättare att svälja än kapslar med vanlig fiskolja. Eftersom mängden olja är mindre innebär det att krillolja inte heller förknippas med den fisksmakande reflux som många fiskoljor annars kan orsaka vilket också är fördelaktigt för de individer som tidigare upplevt detta som ett problem.

Till skillnad från fiskolja innehåller krillolja naturligt super-antioxidanten astaxantin. Astaxantin är hela 6000 gånger starkare än C-vitamin, 800 gånger starkare än Q10 och 550 gånger starkare än den främsta antioxidanten i grönt te. Astaxantin kan skydda och främja hudens välmående, bidra till bättre och snabbare återhämtning efter träning, skydda kroppens celler mot oxidativ stress och verka starkt antiinflammatorisk för ömmande muskler och leder.

Sammanfattningsvis är ansvarsfullt producerad fiskolja och krillolja båda två utmärkta alternativ för dig som vill öka ditt intag av livsnödvändiga omega-3-fettsyror. För dig som är ute efter en högkvalitativ olja med mindre kapslar samt en extra boost antioxidanter är krillolja det självklara valet!

XLNT Sports Omega-3 Krillolja med Superba Krill

Vilken är den bästa krilloljan?

XLNT Sports Omega-3 är baserad på den arktiska råvaran Superba™2 från Aker BioMarine. Superba™ Krill är världens renaste krillolja och har hög halt EPA, DHA och Astaxantin. Med denna krillolja vet du att du får en ansvarsfullt producerad, MSC-certifierad och 100% spårbar olja av hög kvalitet med innehåll som gör extra gott!

Ny kund?