Fri frakt från 499 kr
Beställningar före 14 skickas samma arbetsdag
Trustpilot 4,5 / 5
Snabb leverans 
Hem / Blogg /

Magövningar - 8 bästa magövningarna för en vältränad mage

Letar du efter magövningar för att stärka din bål och bygga en vältränad mage? Oavsett om du tränar på gymmet eller hemma, är regelbunden magträning viktigt att utföra för att bygga en stark mage, men också för att förbättra sin hållning och öka styrka i andra delar av styrketräningen. Vi guidar dig igenom 8 magövningar som riktar sig mot dina magmuskler och hjälper dig att uppnå dina träningsmål.

Plankan

Plankan är en effektiv övning för att stärka och stabilisera kroppens bålmuskulatur, såsom magen, ryggen och höftmusklerna. Plankan kräver dessutom ingen utrustning och kan göras var som helst, vilket gör den till en bra övning för både hemma- och gymträning.

För att utföra plankan, börja med att placera dig på golvet med underarmarna i linje med axlarna och händerna i golvet. Sträck ut benen och placera tårna i golvet så att kroppen bildar en rak linje från huvudet till fötterna. Aktivera magmusklerna och pressa upp från golvet genom att lyfta kroppen så att den stöds av underarmarna och tårna. Håll ryggen rak och undvik att svanka eller lyfta höften för högt. Håll positionen i så lång tid som möjligt med bibehållen kontakt med dina magmuskler. För att öka intensiteten kan du utföra varianter av plankan, såsom sidoplankan, mountain climbers eller knä-till-bröstet.

Russian Twist

Russian Twist är en bra magövning som fokuserar på att stärka och stabilisera musklerna i magen, ryggen och sidorna av kroppen. Denna övning är dessutom bra för att förbättra bål-styrka, öka stabilitet och främja bättre rotation i överkroppen.

För att utföra Russian Twist, börja med att sitta på golvet med böjda knän och fötterna i golvet. Luta dig tillbaka något och håll ryggen rak. Greppa en viktplatta eller hantel med båda händerna och lyft fötterna något från golvet. Aktivera magmusklerna och rotera överkroppen åt ena sidan genom att förflytta vikten mot marken bredvid dig. Återgå till startpositionen och rotera sedan överkroppen åt andra sidan. Fortsätt växla mellan sidorna i en kontrollerad och jämn rörelse. Fokusera på att hålla en stabil bål och undvik att svanka i ryggen under övningens gång. För att öka intensiteten kan du använda tyngre vikter eller öka antalet repetitioner.

Sit ups

Sit ups är en av de vanligaste magövningarna som främst riktar sig mot musklerna i magen, särskilt de raka bukmusklerna. Denna övning är populär för att stärka bål-muskulaturen och förbättra kroppens stabilitet och balans.

För att utföra sit ups, börja med att ligga på ryggen på marken med böjda knän och fötterna platt på golvet. Placera händerna bakom huvudet eller över bröstet. Aktivera magmusklerna och lyft långsamt upp överkroppen från golvet genom att rulla uppåt med ryggen och dra in naveln mot ryggraden. Fortsätt att rulla uppåt tills du når en sittande position där din överkropp nästan når dina knän. Sänk sedan kontrollerat din överkropp tillbaka till startpositionen genom att rulla ner ryggraden och hålla bål-musklerna engagerade. Undvik att släppa eller svanka i ryggen under övningen. För att öka svårighetsgraden kan du använda vikter på bröstet för att göra övningen tyngre.

Fällkniven

Fällkniven fokuserar på att stärka de raka och sneda bukmusklerna samt förbättra bål-styrkan och stabiliteten. Denna övning är utmärkt för att träna magmusklerna och kan utföras utan behov av utrustning, vilket gör den lämplig för träning hemma eller på gymmet.

För att utföra fällkniven, börja med att ligga på ryggen på marken med armarna utsträckta ovanför huvudet. Aktivera magmusklerna och lyft långsamt både överkroppen och benen från golvet samtidigt genom att rulla uppåt med ryggen och dra in naveln mot ryggraden. Sträva efter att få dina händer och fötter att mötas i en V-formad position på toppen av rörelsen. Håll bålen aktiverad och undvik att släppa eller svanka i ryggen under hela rörelsen. Sänk sedan kontrollerat både överkroppen och benen tillbaka till startpositionen. För att öka svårighetsgraden kan du utföra övningen långsamt, öka antalet repetitioner eller använda dig av en vikt.

Sidoplankan

Sidoplankan är en magövning som främst riktar sig mot de sneda bukmusklerna och sidostabiliteten i kroppen. Denna övning är bra för att förbättra bålstyrka och stabilitet och kan göras utan utrustning, vilket gör att övningen går att utföra hemma eller på gymmet.

För att utföra sidoplankan, börja med att ligga på ena sidan mot marken med underarmen placerad direkt under axeln och kroppen i en rak linje från huvudet till fötterna. Aktivera magmusklerna och lyft höften från golvet så att kroppen bildar en rak linje och endast underarmen och sidan av foten är i kontakt med marken. Håll positionen i önskat antal sekunder och byt sedan sida. För att öka intensiteten kan du hålla positionen under längre tid eller lägga till variationer som benlyft eller rotationer.

Hängande benlyft

Hängande benlyft är en kroppsövning som fokuserar på att träna de nedre magmusklerna och stärka bålstyrkan. Denna övning är populär för att isolera magmusklerna och kan utföras med enkelhet med hjälp av en pull-up bar eller liknande utrustning.

För att utföra hängande benlyft, häng från en pull-up bar med raka armar och en neutral ryggrad. Aktivera magmusklerna och lyft långsamt dina böjda ben uppåt mot taket genom att böja i höftleden medan du håller knäna och fötterna ihop. Fortsätt att lyfta benen tills höfterna är helt böjda. Sänk sedan benen kontrollerat tillbaka till startpositionen utan att släppa spänningen i magmusklerna. Hängande benlyft kan även utföras med olika typer av grepp beroende på rörlighet i axelleder och om man vill göra övningen enklare. För att öka svårighetsgraden kan du däremot utföra övningen med raka ben eller lägga till vikter runt fotlederna.

Crunch i maskin

Crunch i maskin är en effektiv magövning som riktar sig mot de främre magmusklerna och bidrar till att stärka bålstyrkan. Denna isolerade övning ger kontrollerad motståndsträning och är bra för att isolera magmusklerna utan att belasta ryggen.

För att utföra crunch i maskin, sätt dig bekvämt på maskinen med ryggen mot ryggstödet och justera viktmotståndet efter din förmåga. Placera händerna på handtagen och böj långsamt din överkropp framåt genom att aktivera magmusklerna och dra axlarna mot dina ben. Håll positionen en kort stund innan du långsamt återgår till startpositionen. Undvik att släppa spänningen i magmusklerna genom hela rörelsen och undvik att dra i nacken med armarna. Fokusera på att utföra övningen med kontrollerade och jämna rörelser för att maximera träningseffektiviteten och minimera risken för skador.

Kabelcrunch

Kabelcrunch är en bra magövning som fokuserar på att stärka de främre magmusklerna samtidigt som den bidrar till att förbättra bålstyrkan och stabiliteten. Genom att använda kabeln som motstånd kan du skapa en jämn och kontrollerad rörelse som isolerar magmusklerna på ett effektivt sätt.

För att utföra kabelcrunch, använd ett rep i kabelmaskinen, justera höjden och viktmotståndet enligt din förmåga. Sätt dig framför kabelmaskinen på knä och ta tag i repet med båda händerna över axlarna. Böj sakta överkroppen framåt genom att böja i midjan och aktivera magmusklerna för att dra axlarna mot dina ben. Håll positionen i några sekunder innan du långsamt återgår till startpositionen. Undvik att använda överdriven rörelse eller släppa spänningen i magmusklerna genom hela rörelsen. Fokusera på att utföra övningen med kontrollerade och jämna rörelser för att maximera träningseffektiviteten och minimera risken för skador.

Vill du hitta mer inspiration till kost och träning? Kika på några av våra artiklar nedan:

7 Bröstövningar för dina bröstmuskler

Den stora kreatin guiden

Ryggövningar – 7 bra ryggövningar för en stark rygg

Fri frakt
från 499 kr
Snabb leverans
Beställningar före 14 skickas samma arbetsdag
Returrätt
30 dagar
Utmärkt
Baserat på 15284 omdömen
Verifierat
Passar perfekt 🤩 jätte nöjd

Passar perfekt 🤩 jätte nöjd

Verifierat
Snabbt och enkelt

Snabbt och enkelt

Verifierat
Lätt att lägga order och kort…

Lätt att lägga order och kort leveranstid👍

Verifierat
Så bra smaker på Whey.

Så bra smaker på Whey.

Verifierat
Snabb leverans på varor

Snabb leverans på varor. Inget krångel

Verifierat
Bra varor, beskrivningar stämmer

Enkel shopping, tydliga varubeskrivningar, bra priser på proteinpulver och kreatin. Nöjd och glad överlag.

Verifierat
Snabb hantering!

Snabb hantering!

Verifierat
Produkten levde upp till…

Produkten levde upp till förväntningarna och leveransen var snabb

Verifierat
Bra produkter affären lättåtkomlig…

Bra produkter affären lättåtkomlig trevlig personal

Verifierat
Allt fungerade bra och snabbt

Allt fungerade bra och snabbt

Verifierat
Enkelt att beställa och bra och snabb…

Enkelt att beställa och bra och snabb leverans

Verifierat
Bra vara snabb leverans 😊

Bra vara snabb leverans 😊

Visar våra 4- och 5-stjärniga omdömen
Ny kund?