Hem / Blogg /

Vitamin K boostar D-vitamin!

Känns vintervardagen trög? Nyttan av D-vitamintillskott har blivit välkänd under de senaste åren, nu kommer turen till vitamin K! Här är det du behöver veta.


Enligt de senaste tio årens forskningsgenombrott behöver en stor del av befolkningen tillskott med vitamin D för att fungera normalt och må bra. Bakgrunden är att vitamin D, som också fungerar som ett hormon med flera olika genomgripande effekter på kroppen bildas när huden belyses av solljus, vilket skandinaven som alla vet, inte alltid är bortskämd med. Otillräckliga nivåer har satts i samband med allt från försämrad kroppssammansättning till psykisk ohälsa.

Vitamin K är sedan tidigare framför allt känt för sin involvering i blodkoagulation, benhälsa och förebyggande effekt mot hjärt-kärlsjukdom. Vid brist på K-vitamin blir blödning okontrollerad och benbildning fungerar inte trots tillräcklig tillgång på kalcium. Tidigare ansåg man att brist på vitamin K, vilket syntetiseras i små doser av bakterier i människans tarm, var ovanligt. Men sedan man upptäckt att till exempel användning av bredspektrumantibiotika och möjligen även vissa mag-tarmproblem, kan sätta vitamin K-syntesen i tarmen ur spel har misstankar väckts om att otillräckliga nivåer är vanligare än man tidigare trott, kanske gäller det till och med en majoritet av befolkningen.

En studie från 2008 satte vitamin K-status i samband med åderförkalkning. Den femtedel av deltagarna i undersökningen som hade högst K-vitaminstatus hade 50 procents reducerad risk för död i hjärt-kärlsjukdom i den studien. Denna kraftiga effekt gjorde K-vitamintillskott hett förra året. Då utsåg branschorganet Nutrition Awards vitamin K2 till bästa ingrediens i ett kosttillskott på grund av dess förmåga att förebygga hjärt-kärlsjukdom.

– Vi tror att vitamin K2 kommer att bli nästa vitamin D, sade Frode Bohan, VD vid norska läkemedels- och kosttillskottsbolaget NattoPharma i samband med utmärkelsen.

Yellow pills forming shape to K alphabet on wood background

Under tiden tvistar de lärde fortfarande om exakt vilka nivåer av vitamin D som är optimala. Klart är att det kan ta ett tag att få upp D-vitaminstatusen, även när man använder kosttillskott. En av riskerna med höga doser av vitamin D under längre tid är urlakning av vitamin K, vilket förstås riskerar att förvärra den ursprungliga situationen med otillräcklig K-vitaminstatus.

Inte nog med att du troligen har otillräcklig D-vitaminstatus alltså, du kan dessutom ha otillräcklig K-vitaminstatus, och supplementeringen med vitamin D (som du behöver!) riskerar att göra saken värre!

Förstärk med K-vitamintillskott och du kan ta högre doser D-vitamin samtidigt som du täcker upp för eventuell K-vitaminbrist.

Källor:

Determinants of vitamin K status in humans

Vitamin K epoxide reductase complex subunit 1 (VKORC1) polymorphism and aortic calcification: the Rotterdam Study

Relaterade produkter