Fri frakt från 499 kr
Beställningar före 14 skickas samma arbetsdag
Trustpilot 4,5 / 5
Snabb leverans 
Vacay Deals avslutas om 1 dag och 10:27:22
Hem / Blogg /

Armhävningar - Teknik och tips

Armhävningar eller på engelska push-ups är en tidlös basövning som fokuserar på att stärka flera muskler i överkroppen. Armhävningar tränar musklerna i bröstet, axlarna samt triceps men involverar även bålmuskulaturen som hjälper till att stabilisera kroppen. När du utför övningen lyfter du ca 70% av din egen kroppsvikt vilket gör att övningen passar såväl hemma som på gymmet eftersom inga träningsredskap behövs. Övningen går dessutom att förenkla genom att utföra den på knä istället för på tå.

Armhävningar teknik

För att utföra armhävningar och bibehålla en god teknik genom övningen är det viktigt att ha en stabil hand- och fotplacering, bibehållen neutral ryggposition genom hela rörelsen samt en kontrollerad nedgång och uppgång av kroppen. Genom att följa nedan punkter kan du utföra armhävningar på ett säkert sätt:

  • Hand- och fotplacering: Ställ dig i en plankposition med händerna axelbrett isär och fötterna ihop eller något isär. Händerna ska vara rakt under axlarna.
  • Ryggens neutrala position: Håll ryggen rak och i en neutral position genom hela rörelsen. Undvik överdriven svank eller rundning i ryggen.
  • Blicken framåt: Håll huvudet i en neutral position genom att blicka något framåt. Det hjälper till att bibehålla en rak ryggrad onödig belastning på nacken.
  • Nedgång: Sänk kroppen kontrollerat mot golvet genom att böja armbågarna. Håll armbågarna nära kroppen och undvik att de pekar utåt.
  • Bottenläge: Gå ner tills bröstet nästan rör golvet eller tills armbågarna är böjda i en 90-graders vinkel.
  • Uppgång: Pressa kroppen uppåt igen genom att räta ut armarna. Håll kroppen rak och spänn magen för att bibehålla en stabil position.
  • Kontrollerad rörelse: Utför rörelsen långsamt och kontrollerat för att maximera muskelaktiveringen och för att undvika skador.

Muskler som tränas när du utför armhävningar

Armhävningar engagerar flera stora muskelgrupper samtidigt. Den primära muskelgruppen som tränas är bröstmusklerna, särskilt pectoralis major. Dessutom arbetar deltoideusmuskeln i axlarna samt tricepsmusklerna i utförandet av pressrörelsen. För att hålla kroppen stabil och rak aktiveras även magmusklerna, ryggens muskler och sätesmusklerna.

Hur många armhävningar ska man klara?

Det är inte nödvändigt att göra armhävningar varje dag eftersom musklerna behöver tid att återhämta sig och reparera sig för att bli starkare. Träning varje dag utan tillräcklig vila kan leda till överträning vilket ökar risken för skador och utmattning. Dessutom kan variation i träningen hjälpa till att balansera muskelutvecklingen och förebygga muskelobalans. Många undrar dessutom hur många armhävningar man ska klara för att vara i god form men svaret varierar beroende på ålder, kön och träningsnivå. Det viktigaste är att träna regelbundet och att gradvis öka antalet repetitioner för att förbättra styrkan och uthålligheten över tid.

Vill du hitta mer inspiration till kost och träning? Kika på några av våra artiklar nedan:

Militärpress – Teknik och tips

Tricepsövningar – 5 bra tricepsövningar för väldefinierade armar

Benpress – Teknik och tips

Fri frakt
från 499 kr
Snabb leverans
Beställningar före 14 skickas samma arbetsdag
Returrätt
30 dagar
Utmärkt
Baserat på 15590 omdömen
Verifierat
Enkelt att beställa

Enkelt att beställa, leveranssäkerhet på topp!

Verifierat
Jag upplever som att det fungerar men…

Jag upplever som att det fungerar men det är väldigt söt.

Verifierat
Jättenöjd

Min son är jättenöjd med sin beställning hos er.

Verifierat
Bra grejer

Snabb leverans, bra pris och måttlig mängd

Verifierat
Toppenprodukter

Toppenprodukter

Verifierat
Snabb leverans och lätt att beställa…

Snabb leverans och lätt att beställa Toppen kvalitet och passform Kommer absolut att fortsätt handla hos MM Sport

Verifierat
Skickades ganska fort

Skickades ganska fort. Ingenting att anmärka på.

Verifierat
Fantastisk support

Fantastisk support. Fick en fel vara, inga konstigheter, den rätta varan skickades om omedelbart.

Verifierat
Bra tungdlyftarskor.

Bra tungdlyftarskor. Avtagbar innersula. Rymliga. På längden, bredden och höjden. Storlek 45 var lite större än det brukar vara. Ingen nackdel.

Verifierat
Snabb leverans

Snabb leverans

Verifierat
Bra kvalitet och stämmer bra i storlek

Bra kvalitet och stämmer bra i storlek. Kommer handla igen.

Verifierat
Super nöjd ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Super nöjd ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Visar våra 4- och 5-stjärniga omdömen
Ny kund?