Fri frakt från 499 kr
Beställningar före 14 skickas samma arbetsdag
Trustpilot 4,5 / 5
Snabb leverans 
Hem / Blogg /

Hammer curls – Teknik och tips

Hammer curls är en variant av vanliga bicepscurls och en bra biceps övning som främst fokuserar på att träna bicepsmusklerna. Genom att hålla ett hammarslagsgrepp fokuserar denna övning på att framförallt aktivera underarmsmuskeln (Brachioradialis). Hammer curls är en enkel övning som kan utföras med hantlar (dumbbell hammer curl) men det går även att utföra hammer curl med kabel (cable hammer curl).

Hammer curls teknik

För att utföra hammer curls på ett korrekt och effektivt sätt är det viktigt att hålla en god teknik. Det innebär att hålla ett stabil grepp- och korrekt handposition, bibehållen neutral ryggposition genom hela rörelsen och en kontrollerad upp- och nedgång av vikterna. Vi guidar dig i att utföra hammer curls på ett säkert sätt så du kan maximera dina träningsresultat:

  • Stående position: Stå med rak rygg och fötterna i axelbredd. Greppa hantlarna med handflatorna vända mot varandra och armarna utmed sidorna av kroppen.
  • Neutrala handleder: Håll handlederna i en neutral position genom hela rörelsen för att undvika onödig belastning. Genom att använda handledsstöd får du bra stöd genom hela övningen.
  • Bibehåll en fast kroppsställning: Undvik överdriven svankning eller lutning i kroppen. Försök istället att hålla kroppen stadig och stabil under hela övningen.
  • Böj armbågarna: Böj armbågarna och lyft hantlarna mot axlarna med kontrollerad kraft. Fokusera på att aktivera bicepsmusklerna isolerat utan att använda resten av kroppen.
  • Håll axlarna sänkta: Undvik att lyfta axlarna mot öronen när du utför övningen. Försök istället att hålla axlarna neddragna och stabilisera överkroppen.
  • Kontrollerad sänkning: Sänk hantlarna tillbaka till startpositionen med kontroll och undvik att låta dem släppas ner. Upprepa rörelsen i ett jämnt och kontrollerat tempo.

Muskler som tränas när du utför hammer curl

Hammer curls är en populär övning som fokuserar på att träna bicepsmusklerna på ett effektivt sätt. Under hammer curls aktiveras huvudsakligen biceps brachii den främre armmuskeln samt brachialis och brachioradialis vilka är de mindre musklerna på överarmen. Denna övning är bra för att öka muskelmassan och styrkan i biceps samt för att förbättra greppstyrkan och armbågens stabilitet.

Vill du hitta mer inspiration till kost och träning? Kika på några av våra artiklar nedan:

Bulgarian Split Squat – Teknik och tips

Plankan – Teknik och tips

Marklyft – Teknik och tips

Fri frakt
från 499 kr
Snabb leverans
Beställningar före 14 skickas samma arbetsdag
Returrätt
30 dagar
Utmärkt
Baserat på 15490 omdömen
Verifierat
Snabb leverans

Snabb leverans bra grejer

Verifierat
Bra och snabb leverans!

Bra och snabb leverans!

Verifierat
Godaste protein

Godaste protein

Verifierat
Enkelt att handla och snabb och smidig…

Enkelt att handla och snabb och smidig leverans.

Verifierat
bra grejjer..snabb leverans

bra grejjer..snabb leverans

Verifierat
Allt var bra

Allt var bra

Verifierat
Snabb & smidig leverans

Leverans är snabb och utbudet är jätte bra, så nöjd med eran sida och allt ni gör

Verifierat
Viktvästen vad så bra som jag förväntat…

Viktvästen vad så bra som jag förväntat mig

Verifierat
Grymma varor och snabb leverans.

Grymma varor och snabb leverans. Topp!

Verifierat
Jätte bra produkter och snabb frakt

Jätte bra produkter och snabb frakt

Verifierat
Enkelt att beställa

Enkelt att beställa, snabb leverans.

Verifierat
Bra och snabb info.

Bra och snabb info. Inget krångel.

Visar våra 4- och 5-stjärniga omdömen
Ny kund?