Fri frakt från 499 kr
Beställningar före 14 skickas samma arbetsdag
Trustpilot 4,5 / 5
Snabb leverans 
Hem / Blogg /

Så tränar du bort ryggvärken!

Ryggvärk är ett vanligt gissel som ofta är sammankopplat med stillasittande livsstil och övervikt. Så här tacklar du ryggvärken med träning!

Ont i ryggen kan ha många orsaker och i vissa fall vara orsakat av an akut skada eller sjukdom. Sök vård i fall du har extremt ont, ifall du har neurologisk påverkan som känselbortfall, domningar eller stickningar eller ifall värken inte går över av sig själv inom två veckor. Men den övervägande majoriteten av all ryggvärk har ingen speciell påvisbar orsak, utan kommer och går av sig själv och kan hänga samman med åldersförändringar, dålig hållning, stillasittande och förslappad hållningsmuskulatur. Det är denna sorts värk som kan förväntas svara bra på styrke- och rörlighetsträning.

Så gör du!

1. Träna bålstabilitet

Starka, aktiva och väl integrerade muskler runt mage, korsrygg och midja fungerar som en korsett som stabiliserar ryggraden och minskar trycket på diskar och nerver mellan kotorna. Knip med bäckenbotten, dra in ett normalt andetag och håll andan. Föreställ dig att någon ska slå dig i magen och komprimera hela mellangärdet mot motståndet av knipet i bäckenbotten. Öva på att skapa denna anspänning i de inre bålmusklerna tills det är en bekväm och naturlig vana. Vid det laget kommer du att märka stora effekter på både rygghälsa och styrka. Kör parallellt med träningen av inre bålen vanlig mag- och core-träning med fokus på stabilitet. Plankan, armhävningar och pilates- och medicinbollsträning är bra alternativ.

2. Stretcha höftböjare och aktivera skinkorna!

För mycket sittande leder till kroniskt förkortade höftböjarmuskler och sovande eller kroniskt underaktiverade skinkor. När höftböjarna blir stela/förkortade hindrar de fullständig uträtning av höften. Detta kan i sin tur hindra skinkorna från att kunna kontraheras och problemen förvärras. Oförmåga att räta ut höften leder till en tippning i bäckenet som påverkar hela ryggraden och bland annat sätter korsryggen i en utsatt position med för mycket svank. Skinkorna är några av kroppens största och starkaste muskler med stor betydelse för den atletiska kapaciteten, hållningen och ryggradens stabilitet. Aktivera dem med styrketräning med fokus på uträtning av höften. Stretcha höftböjarna varje dag och extra i vilan mellan styrketräningsset för skinkorna.

3. Håll dig aktiv!

Rör på dig minst en halvtimme, helst en timme varje dag. När man har ont i ryggen är det lätt att undvika aktivitet och bli passiv men detta riskerar att förslappa muskulaturen runt bål och ryggrad ytterligare och på så sätt förvärra problemen på sikt. Bit ihop, ta en lätt smärtstillande tablett om det behövs och ta minst en promenad!

iStock_17593490_MEDIUMFIXAD

Vill du hitta mer inspiration till kost och träning? Kika på några av våra artiklar nedan:

Marklyft – Teknik och tips 

Den stora kreatin guiden 

Maximera dina träningsresultat med basövningar 

Fri frakt
från 499 kr
Snabb leverans
Beställningar före 14 skickas samma arbetsdag
Returrätt
30 dagar
Utmärkt
Baserat på 15245 omdömen
Verifierat
Snabbt och enkelt!

Snabbt och enkelt!

Verifierat
Snabb leverans och återkoppling när…

Snabb leverans och återkoppling när varan var betald

Verifierat
Snabb leverans

Snabb leverans, bra produkter

Verifierat
Snabb leverans och nöjd med produkterna.

Snabb leverans och nöjd med produkterna.

Verifierat
Bra priser o snabb leverans

Fick produkten snabbt o välpackat, dock lite dåligt att inga skopor kom med proteinpåsarna samt att det inte rekommenderades att köpa till

Verifierat
Bra varor

Snabb leverans och bra kvalite på varorna

Verifierat
Jag köpte Vanilla Ice Cream Väldigt…

Jag köpte Vanilla Ice Cream Väldigt lätt protein och dricka, helt enkelt grymt! Rekommenderar stark

Verifierat
Riktiga Grejor

Marklyft strumpor.

Verifierat
bra information ger personalen och jag…

bra information ger personalen och jag är nöjd med dom köp jag gör med enstaka klädesplagg och kosttillskott

Verifierat
Bra proteinpulver

Snabb leverans. Goda smaker på proteinpulver. Jag är nöjd!

Verifierat
Mike bra och snygg

Mike bra och snygg

Verifierat
Fin service

Snabb och smidig med leverans. Hade dessutom köpt fel vara som jag fick byta i butik utan problem - tack för fin service!

Visar våra 4- och 5-stjärniga omdömen
Ny kund?