Fettförbränning

De viktigaste tillskotten för fettförbränning

Kasein

  • Är gjort på ett högkvalitativt helmjölksprotein, som bidrar till att bibehålla och öka muskelmassan.
  • Skapar en varaktig mättnadskänsla som hjälper kontrollera hungern.
  • Förser kroppen med muskeluppbyggande energi.
  • Perfekt som ”nattprotein” på kvällen.
  • Kan användas för att göra egen lyxig proteinpudding.
  • Innehåller laktasenzm, vilket gör det till en proteinkälla även för laktoskänsliga personer.
  • Läs mer om fördelarna med protein för att kontrollera vikt här!

Energidryck (kalorifri)

  • Ökad koncentration och vakenhet som mildrar effekten av ett energiunderskott.
  • Skapar en känsla av ökad energi, utan att tillföra faktisk energi.
  • Piggar upp och minskar trötthet.
  • Söt och läskande – tillfredsställer ”cravings”.
  • Fri från kolhydrater, fett och socker.
  • Ersätter ohälsosamma sockrade drycker.

Bars

  • Förser kroppen med muskeluppbyggande energi i form av högt proteininnehåll.
  • Söt och välsmakande – tillfredsställer ”cravings”.
  • Ersätter godis och andra ohälsosamma mellanmål.
  • Lätt att förvara och transportera.
  • Låg sockerhalt.

Se vårt utbud av proteinbars här!

Fettförbrännare

  • Fettförbrännare i kapslar.
  • Innehåller substanser som bidrar till fettförbränning.
  • Främjar viktkontroll.
  • Bidrar till viktminskning.

MCT-fett

  • Ett hälsosamt fett för vardagsbruk.
  • Utvinns från kokos.
  • Flera intressanta hälsofördelar, även för viktminskning.
  • Läs mer om MCT-fettets fördelar här!

Gå ner i vikt, fettförbränning och deffa

Bränna fett, gå ner i vikt, dieta, banta och deffa kan anses vara olika saker men alla dessa begrepp handlar om önskan att minska mängden underhudsfett. Under huden men över musklerna ligger den energireserv av fett som kroppen skapar vid ett överskott på energi. Det är egentligen ett listigt system som förbereder oss för perioder av svält.

Idag drabbas vanligtvis inte svenskar av brist på mat, däremot äter de ofta för mycket. Reserverna byggs på allt mer, mängden underhudsfett ökar och som resultat får vi ett rundare utseende och en sämre fungerande kropp. Att minska och hålla nere sitt underhudsfett är inte endast en fråga om att vilja se bra ut, det har uppenbara hälsofördelar.

Enkelt i teorin

Varje dag, även om vi ligger helt stilla, behöver kroppen energi för att fungera. Ju mer vi rör på oss desto mer energi behövs. Kroppen känner själv av hur mycket energi som går åt, och sänder en signal om hur mycket energi som behöver fyllas på. Vi blir hungriga helt enkelt. Hur mycket vi sedan äter påverkar i längden vikt och fettmängd.

Underhudsfett skapas som sagt i perioder av överflöd och används av kroppen i perioder när den inte får i sig tillräckligt med energi från maten. Detta är vad som kallas energiöverskott respektive energiunderskott, där det senare är vad som stimulerar fettförbränning och får vikten att minska.

För att bränna fett måste vi kort sagt lägga oss på ett underskott av energi, vilket i teorin är så enkelt som att äta mindre eller förbruka mer energi genom motion och träning. Denna enkla sanning är alla överens om, oavsett vilken diet de förespråkar.

Svårt i praktiken

Det svåra med att gå ner i vikt och bränna fett ligger på det mentala planet. Kroppen sänder ut ilskna signaler av obehag när energin inte räcker till och hunger är en svår känsla att bemästra. Därför handlar fettförbränning framför allt om att hitta ett skonsamt sätt att ligga på ett energiunderskott.

Det främsta rådet är att ta det lugnt. Det finns en gräns för hur snabbt kroppen klarar av att bränna fett och att pressa sig hårdare ger inte bättre resultat. En tävlingsdiet hos elitutövare inom fitness är runt fyra månader lång där de tävlande håller förbränningen på runt ett halvt kilo i veckan. Då bevaras muskelmassan bäst och dieten blir inte olidlig att uthärda. Att forma kroppen är alltså inget sprinterlopp. Med tålamod kan alla klara av att sänka sitt underhudsfett.

Hjälp på vägen

Det finns inga magiska piller som bantar åt dig medan du frossar i mat. Men det finns produkter som kan göra din resa lättare. Fettförbränning är som sagt en mental utmaning mer än något annat, vilket gör att alla knep som lyfter motivationen är guld värda.

Det finns flera produkter som underlättar på olika sätt. Kasein brukar kallas för ett långsamt protein som kännetecknas av krämig konsistens och behaglig mättnadskänsla. Det används ofta för att dämpa matsuget på natten eller under en diet. Ett annat beprövat tillskott är synefrin som främjar förbränning av fett och kolhydrater samt bidrar till viktkontroll. Ämnet finns naturligt i frukten pomerans och utvinns som ett extrakt. Mineralet krom finns i många livsmedel, men är något som många lider brist av. Krom bidrar till normal omsättning av energi från mat, vilket gör det till en viktig substans om man önskar gå ner i vikt. Att ersätta bullen till kaffet med en mättande och sockersnål bar, eller ersätta läsken med en uppiggande och kalorifri dryck, är också beprövade metoder för att minska sötsug och hålla motivationen uppe!

Träna och komma i form

De flesta föreställer sig nog joggingrundor och andra svettiga övningar när de tänker på fettförbränning och det är delvis en korrekt bild. Ökad fysisk aktivitet kommer leda till högre energiomsättning. Men kroppen kommer upptäcka att energibehovet har ökat, med ökad hunger som resultat. Om motion och träning ska ge utdelning på vågar och midjemått, behöver kosten begränsas så att ett energiunderskott verkligen uppstår. Vilken typ av träning som bäst bränner fett har egentligen ett väldigt enkelt svar. Det bästa är alltid den träning du faktiskt utför.

Att försöka träna något man finner trist och plågsamt, resulterar lätt i att man ger upp. Välj då hellre en motionsform som du ser fram emot! Om du gillar långpromenader i skogen så är det vad du bör göra. Om du föredrar att dansa så kör på. Hårdare träning förbränner givetvis mer energi, men en lugn aktivitet som utförs under längre tid ger samma resultat. En trevlig nyhet är också att en tyngre person i regel får högre förbränning än en lättare, vilket gör att alla aktiviteter är som mest effektiva i början av en diet när kroppen väger som mest. Nedan hittar du en lista med några exempel på ungefär hur mycket energi du förbrukar i olika aktiviteter.

Energiförbrukning (kcal/tim):
Promenad: 210
Trädgårdsarbete: 250
Motionssimning: 300
Medelhård styrketräning: 300
Dans: 300
Ridning: 400
Fotboll: 510
Cykling: 650
Jogging: 650
Intensiv simning: 700
Gruppträning på gym: 800

 

Relaterade produkter
Gå ner i vikt-paket

Body Science

Gå ner i vikt-paket

Ord. pris: 567:- 389:-

Dietpaket

Body Science

Dietpaket

Ord. pris: 467:- 299:-

Ripped Caps

JACKED

Ripped Caps

179:-

Casein

Oslagbar kampanj

Casein

Ord. pris: 159:- 119:-

Oligo Bar Storpack 12 st

Body Science

Oligo Bar Storpack 12 st

Ord. pris: 240:- 179:-

Protein Bar Storpack 12 st

Body Science

Protein Bar Storpack 12 st

Ord. pris: 156:- 119:-

15% Rabatt